onsdag 25. april 2012

Kosttilskudd og mat for å styrke tarmen.

Jeg har deltatt på mestringskurs for M.E-pasienter, og der var det mange nyttige temaer som ble tatt opp. Ett av de viktigste temaene var å finne den rette balansen mellom aktivitet og hvile. Der har jeg MYE å lære. Jeg har store problemer med å se når grensen for når det er lurt å stoppe med en aktivitet er nådd.
Jeg har stor tro på at helsen også ligger i tarmen, dvs at det man spiser påvirker tarmen, og tåler man ikke det man spiser gir det utslag i tarmen som igjen gir utslag andre steder i kroppen.
Lekk tarm er det mange som har hørt om. Har du ikke det, kan det forklares med at:

Unormalt store avstander mellom cellene i tarmveggen tillater opptak av giftige stoffer i blodet som under sunnere omstendigheter, ville blitt frastøtt og eliminert.


Litt dypere forklart:


(lånt fra lekk tarm-foreningen)

 Å forstå lekk tarm fenomenet hjelper oss til å gi en sikrere og mer effektiv behandling for å få kroppen tilbake i balanse.

Grunnet større mellomrom mellom cellene i tarmveggen enn normalt, absorberes større protein molekyler enn det som er vanlig før de har sjansen til å bli helt brutt ned. Immunsystemet begynner å lage antistoffer mot disse større molekylene fordi det gjenkjenner dem som fremmede, invaderende stoffer. Immunsystemet begynner å gå til motangrep på dem. Det lages nå antistoffer mot proteiner som stammer fra ufarlige matvarer.
Det menneskelig vev har steder som det kan skapes antistoffer mot, som likner svært på dem som mat, bakterier, parasitter, Candida eller sopp har
Antistoffene skapt av lekk tarm fenomenet kan komme inn i ulike vev og utløse betennelsesreaksjoner når den tilhørende maten er konsumert eller mikrober er funnet. Autoantistoffer er således skapt og betennelsen blir kronisk.

Det er lett å se at vevet i praktisk talt alle organ i kroppen kan bli påvirket av matallergier skapt av lekk tarm. Symptomer, særlig dem man ser i forhold som kronisk tretthetssyndrom, kan være mange og alvorlig svekkende.

Betennelsen som forårsaker lekk tarm syndromet skader også det beskyttende belegget fra IgA familien som normalt finnes i en sunn tarm. Siden IgA hjelper oss å avverge infeksjoner, gjør lekk tarm problemene at vi blir mindre motstandsdyktige mot virus, bakterier, parasitter og Candida. Disse mikrobene blir da i stand til å invadere blodet og kolonisere nesten alle kroppens vev eller organer.

I tillegg til etableringen av matallergier ved lekk tarm, blir blodet invadert av bakterier, sopp og parasitter som ikke ville ha trengt gjennom den beskyttende barrieren i tarmen ved en sunn tilstand. Disse mikrobene og deres giftstoffer, hvis de finnes i store nok mengder, kan overvelde leverens evne til å avgifte.

Lekk tarm syndromet skaper også en lang liste over mineralmangler fordi de ulike transportproteinene til stede i fordøyelsessystemet som er nødvendig for å transportere mineraler til blodet er ødelagt av betennelsen.

Lekk tarm syndromet er i utgangspunktet forårsaket av betennelse i tarmslimhinnen. Denne betennelsen er vanligvis forårsaket av følgende:

- Antibiotika, fordi de fører til overvekst av unormal flora i mage-tarmkanalen (bakterier, parasitter, Candida, sopp).
- Alkohol og koffein (sterke tarm irritanter).
- Mat og drikke forurenset av parasitter
- Enzymmangler (fordøyelsesenzymer som skal bryte ned proteinene i maten)
- Resept kortikosteroider (f.eks prednison).
- Høy raffinert karbohydrat diett - (f.eks sukkertøy, kjeks, kaker, brus, hvitt brød).
- Reseptpliktige hormoner som p-piller.
- Mugg og sopp mykotoksiner i lagret korn, frukt og raffinerte karbohydrater.
- Gluten
- Melk
- Proteinintoleranse mot proteinene i melk, gluten og evt soya
- Stress
- Virus og bakterier

 Reseptbelagt bredspektret antibiotika, spesielt når den tas over lengre tid, utsletter alle tarmens vennlige bakterier som gir beskyttelse mot sopp og amøbiske (parasittiske) infeksjoner, hjelper kroppen å bryte ned komplekse matvarer og syntetisere vitaminer som B12 og biotin. Siden den vennlige tarmfloraen er drept, har kroppen nå intet lokalt forsvar mot parasitter eller sopp som normalt holdes i sjakk. Dette utvikler seg fort og kan utløse tegn og symptomer på leddgikt, eksem, migrene, astma eller andre former for dysfunksjon i immunsystemet. Andre vanlige symptomer på denne ubalansen i tarmfloraen og lekk tarm syndromet er oppblåsthet og gass etter måltider og vekslende forstoppelse og diaré. Disse symptomene er vanligvis kalt IBS (irritabel tarm syndrom) eller spastisk tarmsykdom og behandles symptomatisk av allmennleger og gastroenterologer med spasmolytisk medisin, beroligende midler eller ulike typer av løselig (pysllium) og uløselige (kli) fiber.

Symptomer på lekk tarm eller tarmdysbiose kan være:
- Fordøyelse: Kvalme, oppkast, luft i magen, oppstøt/luftavgang, magesmerter, vekslende avføringsmønster, diaré, forstoppelse
- Muskler og ledd: Muskel og leddsmerter, muskelsvakhet, ømme ledd, stivhet.
- Hode: Spenningshodepine, migrene, besvimelse, svimmelhet, søvnløshet/urolig søvn.
- Vekt: Væskeopphopning i kroppen
- Nese: Tett nese, høysnue, nyseanfall
- Mentalt: Humørsvingninger, angst, aggresivitet, depressiv, dårlig hukommelse, dårlig konsentrasjon, hjernetåke,
- Lunger: Hoste, anspent følelse  i brystet, kortpustethet
- Hjerte: Uregelmessig og hoppende hjerte, raske eller kraftige hjerteslag.
- Hud: Kløe, kviser, hårtap, hetetokter/rødming, svettetokter om natten og/eller om dagen.
- Aktivitet/energi: Nedsatt almenntilstand, dårlig form, slitenhet, slapphet, energiløshet, "hjernetåke"
hyperaktivitet, ADHD, rastløshet, dårlig muskelkoordinering, hakking/stamming, utydelig uttale.
- Diverse: Frekvent syk/infeksjoner, hyppig vannlatning, genital kløe/utflod, endetarmskløe, kronisk tannkjøttbetennelse.

Stress and Environment and Gut Disorders
Faktorer som kan gi lekk tarm er ufullstendig  nedbrutte matprotiner, antibiotika,, medisiner, stress, infeksjoner,  enzymmangel osv.

LTS_ill1
Bildet viser hvordan mellomrom i tarmcelleveggene gir lettere inngang for ufullstendig nedbrutte matpartikler, gifter, virus, bakterier, sopp, parasitter osv. Dette kommer inn i blodbanen og kan skape forstyrrelser i immunforsvaret og gi symptomer som ikke forbindes med matintoleranse.


Da kommer vi til temaet for dette innlegget: 

Hvilke kosttilskudd er anbefalt for å styrke tarmen slik at den blir hel igjen?

Probiotika:  anbefales for å bygge opp bakteriestammen av de snille tarmbakteriene. De styrker immunforsvaret ved å overvelde de dårlige bakteriene og parasittene i tarmen.Jeg kjøper denne på iHerb, for den inneholder 16 milliarder snille bakterier fra 8 forskjellige stammer.
Sink: styrker immunforsvaret, finnes naturlig i kjøtt, kylling, nøtter, bønner,havregryn og skalldyr (spesielt i østers) Inngår i dannelsen av omega-3
Cystein: En sterk aminosyre som er viktig for nydannelse av nytt vev, viktig for kroppens forsvar mot celleskader, stimulerer hvite blodceller, kan virke avgiftende av tungmetaller. Dette regnes visstnok som legemiddel og kan ikke bestilles fra iHerb.
Glutathione: Den viktigste antioksidanten i kroppen og også det sterkeste avgiftningsmaterialet i kroppen. Glutathion styrker immunforsvaret, bremser aldringsprosessen, øker utholdenheten, øker forsvaret mot kreft, har meget god effekt på huden og forbedrer ytelsen av organer.
Lakrisrot: Har en betennelseshemmende virkning og er derfor nyttig ved betennelser i mage og tarmslimhinne. Planten stimulerer slimsekresjon fra tarmslimhimmen.
Glutamin: Aminosyre som brukes som næring av tarmcellene og styrker slimhinnene i tarmen. Reparerer og styrker lekk tarm og bedrer næringsopptaket.Jeg bruker denne.
Q10 100 mg: Tilskudd av Q10 bygger opp energien i mitokondriene (energifabrikken i cellene) og beskytter mot frie radikaler.Skal du bestille fra iHerb, pass på styrken. Jeg bestilte 100 mg, men det ble stoppet i tollen. Utrolig dumt siden de selger dette i samme styrke i matbutikkene her hjemme.
Omega-3: Pass på å få i deg nok omega-3. Ubalanse mellom omega-3 og omega-6 kan skape betennelser.Anbefalt inntak er 2 ganger mer omega-3 enn omega-6. Ofte inntar vi 6 ganger mer omega-6 enn omega-3.Jeg bruker denne. Den er tilnærmet likt sammensatt som eye-q, og har like stor dose omega-3 i 2 tabletter som eye-q har i 6 stk.
Gode kilder til omega-3 er fet fisk, linfrø, valnøtter og rapsolje.
Vitamin D: Vi får i oss alt for lite av solvitaminet D-vitamin, viser det seg. Vi er innendørs mer enn før, og når vi er ute i solen, smører vi oss inn med solkrem. D-vitamin aktiviserer og forsterker immunforsvaret, beskytter mot diabetes, influensa og hjertesykdom. Beskytter mot depresjoner, aldersrelaterte plager, kan spille en stor rolle forebyggende for Alzheimer og andre autoimmune sykdommer. Jeg bruker denne som er en spray, og er enkel å få i seg. Den smaker godt.
Aciglumin: Hvis du som jeg blir uvel etter inntak av vitaminer og mineraler, kan årsaken være lite dannelse av magesyre. Aciglumin stimulerer til økt produksjon av magesyre.Kan kjøpes på apoteket.
Fordøyelsesenzymer. Bryter ned maten bedre slik at store proteiner/peptider (ufullstendig nedbrutte proteiner) suges opp fra tarmen til blodbanen. Kan kjøpes på apotek eller på nett.På iHerb har de et godt utvalg. Hvis tablettene inneholder bromelain som er ananasekstrakt, kan det bli stoppet i tollen, da det visstnok regnes som legemiddel. Det opplevde jeg.
Antioksidanter i form av bær eller tilskudd styrker immunforsvaret og beskytter cellene mot frie radikaler som kan trenge inn i og skade cellene.
Løk og hvitløk styrker immunforsvaret, har antibakteriell effekt og styrker beinbygningen.
Urter og tørket urtekrydder: Motvirker infeksjoner. Blomkarse, kinabark, noni, solhatt, steinnype, svarthyll, timian, tusenfryd, grønn engleskkarse, spirulina, kryptimian, peppermynte, basilikum, vintersar, ginseng, rosmarin, aloe vera.
Frukt og grønt: 5 om dagen, minst!

Jeg ser at jeg har vært rimelig slapp når det gjelder å spise sunt nok og få i meg nok tilskudd. Det er stor mulighet for at det har mye med formnedgang om dagen å gjøre.
Dette innlegget var greit å skrive, for nå ser jeg hva som er greit å passe på å få i seg.


10 kommentarer:

  1. For et opplysende innlegg. Tusen takk :)

    SvarSlett
  2. Superflott innlegg! Kan jeg spørre hvilket mestringskurs du var på? Og var du fornøyd med det? :D

    SvarSlett
  3. Jeg var på mestringskurs i regi av Bærum sykehus. Legen henviste meg til det. Det var bra :-)

    SvarSlett
  4. Kjempebra og informativt innlegg!
    Jeg har selv fått påvist lekk tarm, og er nå i en prosess hvor målet er å reparere tarmen igjen. Jeg tar flere av de ovennevnte tilskuddene og har lagt om til et gluten- og melkefritt kosthold. Kroppen reagerer kjempepositivt på endringene, og sakte, men sikkert kjenner jeg en bedring på flere områder.

    Det er utrolig fascinerene (og skremmende) for hvor mye kosten har å si for kroppens funksjon og trivsel.
    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,
      Er på lekk tarm-diett selv, begynte for snart 4 uker siden.
      Jeg lurer på hvilke endringer du har merket, hvor lang tid før noe bedring? Vil naturligvis være individuelt, men veldig interessant å høre hva du har erfart.
      :) Hanne

      Slett
    2. Hei Anonym.
      Tja, godt spørsmål. Jeg har vel ikke merket så mye forskjell egentlig. Det er nok mest guttene mine som har merket bedring på mage og humør.
      Nå er det faktisk såpass bra at vi har begynt utprøving av litt melkeprodukter som ost, yoghurt osv uten at vi får symptomøkning.
      Grunnen til at jeg ikke har merket så mye kan være at jeg ikke har vært restriktiv nok, eller har vært flink lenge nok. Håpet var jo at dette skulle bedre symptomene mine når det gjelder M.E, men svaret lå nok ikke der.
      Håper du merker bedring når det gjelder dine symptomer. :-)

      Slett
  5. Solsikke: Så bra at du har funnet svar på hvordan kroppen kan heles sakte men sikkert. Og ja, jeg er sikker på at riktig mat kan ha mye å si for helsen. Medisin i form av piller gir ofte symptombehandling og gir ikke svar på hvorfor man ble syk. :-)

    SvarSlett
  6. Kjempeflott info her - takk for at du deler :)

    Driver med kostomlegging jeg også, steg for steg på en måte. Har alltid laget maten min fra bunnen av, aldri halvfabrikata og fast food. Ikke har jeg vært sukkerjunkie heller, aldri likt brus.... men merker intoleranse mot både mel, melk og sukker.. Prøver nå å finne gode erstatninger til disse matvarene og da er bloggverdenen et supert bidrag, så takk igjen :)
    Jeg liker å lage mat, er glad i mat med "sjel", liker gjestebud og timer rundt bordet. Det ønsker jeg å kunne forstsette, med små balanserte justeringer. Er ikke til ensidige matretninger eks. bare rått, vegansk, lavkarbo osv. Tror på variert, balansert og måtehold og at det har stor betydning for helsa... JA !
    Blir spennende å følge deg videre.

    (ps.. får ingen av linkene dine til å virke...)

    SvarSlett
  7. Hei og takk for gode ord :-)
    Jeg er vel også der som deg med at litt av alt av det sunnere er bra. Klarer ikke å kun leve etter én vei i matverdenen. Det blir for kjedelig.
    Takk for tilbakemelding om linkene. Skal se hva som er gæli :-)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)