søndag 30. november 2014

Nå kan jeg vel slippe katta ut av sekken:

Jeg er om dagen i en prosess der drømmen min forhåpentligvis kommer i oppfyllelse:

Jeg skal starte min egen bedrift: Håndverksbakeri!

Jeg vet at kombinasjon M.E og starte egen bedrift kan være et skikkelig bomskudd, men jeg har hatt god formstigning de siste månedene. Jeg har vært kjempeflink med maten(paleo/candidadiett/GAPS), har tatt tak i candidaproblemene jeg vet at jeg har hatt i mange år, jeg tar masse kosttilskudd som skal hjelpe kroppen å rense ut og bygge opp. Jeg er blitt myyye flinkere til å legge til nødvendige pustepauser/meditasjonspauser, og for meg har dette vært avgjørende for formstigningen.

Å bake uten gluten, melk og sukker har jeg gjort i 13 år, siden eldstemann fikk påvist proteinintoleranse.  Jeg har med årene blitt mer og mer bevisst på å lage mat med rene råvarer.
Dette vil jeg bruke i bakeriet mitt. Fokusere på bakst av rene råvarer bakt med kjærlig hånd. Alle skal kunne lese og forstå innholdsfortegnelsene. Ingen konserveringsmidler eller rare kjemiske ingredienser.

De siste månedene har jeg også vært så heldig at jeg har fått praksisplass i den fantastiske butikken Rå Smak i Asker, og der har jeg lært masse. Der har jeg også sett behovet for dette jeg vil drive med:
Levering av fersk gluten og melkefri bakst til butikker og kafeer, institusjoner og barnehager, samt mulighet for direktebestilling.
I tillegg vil jeg etterhvert lage min egen melblanding for salg. Alle melblandinger som er tilgjengelig for glutenallergikere inneholder enten hvetestivelse eller i største grad maisstivelse, og mais er det faktisk ganske mange som ikke tåler. Maisstivelse kommer oftest fra genmodifisert mais, og som det er mye skrivieri om dagen: det er ikke bra! Jeg bruker heller ikke soyamel i blandingen min av samme grunn som jeg ikke bruker mais.
Veien fra idé til oppstart er lang, og jeg har enda et godt stykke å gå, men for hver dag kommer jeg litt nærmere drømmen min.
Jeg er så heldig at jeg har fått lov til å bake i butikken Rå Smak for å få en liten forsmak på hvor stort behovet er, og for å se hva slags produkter som er ettertraktet og ikke. Kom gjerne innom for å kjøpe :)
Pga plassmangel og bitteliten ovn vil ikke produksjonen der være kjempestor, men jeg vil teste ut forskjellige oppskrifter der, noen vil bli laget regelmessig.

Etter hvert kan jeg bake i mitt eget kjøkken, eller finne egnede lokaler, alt etter hvor lang tid det tar å lage eget firma, med godkjennelser og alt det som hører til.
Jeg gleder meg, jeg vet at behovet for ferske gode gluten og melkefrie bakevarer er der.
Jeg vil levere bakst så god at det er liten eller ingen forskjell på "vanlig" bakst og mine produkter.
Jeg er på god vei med flere oppskrifter. Kan nevne julekake (som lurte svigermor ;-D), Havre og solsikkebrød, fiberbrød, grovbrød, bagels, ciabatta, boller, kanelsnurrer, sjokoladeboller, vaffelrøre, tortillas, paleobrød, baguetter, Olivers favoritt (søtt hverdagsbrød uten sukker) og mange fler kommer til etter hvert.
Jeg vil også levere cupcakes og andre gode kaker, både paleo og upaleo :)
Hva tror dere? Blir det en suksess?

6 kommentarer:

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)