onsdag 3. desember 2014

GAPS diett

Jeg leser boken Gut And Psychology Syndrome av legen Natasha Campbell-McBride, og jeg må si at jeg har fått så mange aha-opplevelser av å lese denne boken. Så mange ting har falt på plass for meg.
At fordøyelse og psyke henger sammen har jeg visst lenge, men akkurat hvordan dette henger sammen har jeg ikke forstått før nå. Boka er lettskrevet (må innrømme at jeg er ganske stolt av meg selv som har klart å lese en engelsk bok, selv om den er lettskrevet) lettfattelig og har utrolig mye god informasjon. Her går du helt ned på cellenivå og ser på hvordan ubalanser i tarmen skaper store problemer for oss.
Mange autoimmune sykdommer fantes ikke i slik utbredelse før som det gjør nå, og skal man tolke det McBride skriver har det vi putter i oss av mat mye med dette å gjøre. Maten idag er dessuten av en helt annen kaliber enn den var før, bearbeidet, genmodifisert og ofte med sprøytemidler, hormoner og antibiotika.

Anbefaler virkelig å lese denne boka.


I tillegg finnes det veldig informative videosnutter fra Spirit of Health på Youtube som går nøye gjennom hva GAPS diet er for noe og hvorfor så mange får ubalanser i tarmen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)