mandag 4. januar 2016

iHerbtips på nyåret :)

Hei og godt nyttår!
Her kommer en liten oversikt over produktene jeg bruker mye fra iHerb, både mat og ikkemat.
Har du ikke handlet fra iHerb før, kan du lese om min favorittnettbutikk her, og bruker du koden min ZID422, får du 5 $ i rabatt på første kjøp :)

Jeg linker til produktene.
Jeg kommer til å bygge videre på dette innlegget og tilslutt legge det inn på siden iHerbfavoritter, så kom innom av og til for å se hva mer jeg anbefaler :)


Søtning:
Jeg bruker sunnere alternativer til søtning, Dvs produkter som er snillere mot blodsukkeret enn raffinert farin. Kunstig søtningsmidler er ikke noe godt alternativ for meg.
Her er noen nye produkter jeg har brukt det siste året:

OCPS
Kokospalmesirup er et nytt produkt på iHerb. Det har som kokossukker lavere g.i enn raffinert sukker, ca 35. I tillegg inneholder kokos-sirup og -sukker mineraler. Denne kan brukes i havregrøt, på vafler, pannekaker, til bakverk osv. Smaken er litt mer markert enn kokossukkeret, litt mer som lønnesirup.
Den kan fint erstatte lønnesirup som dessverre har blitt veldig dyrt nå. Denne er økologisk og kommer fra bærekraftig produksjon.



Kokossukker fra iHerb er fantastisk billig, denne er økologisk og koster rundt en 50-lapp for 454 gram (1 lbs(pound))

Coombs Family Farms Pure Organic Maple Sugar, 6 oz resealable pouch
Lønnesirupsukker bruker jeg der annet sukker ikke kan brukes. Dette er den rimeligste de har på iHerb. En ganske liten pose (170 gram) og koster ca 65 kroner. Lønnersirup er som kokossukker lavere på g.i enn vanlig raffinert sukker, inneholder mineraler som kalium og kalsium. Denne er også økologisk.

Organic Molasses 32oz - Canadian
Melasse gjør brødene ekstra gode, de blir saftige, får en fantastisk rund smak og en fin farge på innmaten. Melasse er laget av det som blir igjen når vanlig sukker lages, ofte blir det faktisk brukt i dyremat. Men det inneholder vitaminer som B6, og mineraler som jern, kalium, kalsium og magnesium, så hvorfor ikke bruke det selv?
Denne er fra økologisk produksjon. Bærekraftig og faitrade.
Bruk den i brød, pepperkaker, grillsauser og marinader. :)


Vaniljeekstrakt er vel ikke akkurat et søtningmiddel, men gir smak til bakverk og annet.
Vet ikke om det er så lett å få tak i ekte ekstrakt i Norge, det er vel mest essens som ikke inneholder vanilje, men vanillin som er kunstig fremstilt. Vanillin lages av bl.a råtten furubark.


Disse sjokoladeknappene er uten melk, nøtter og soya. Jeg bruker de i cookies, datteren min bruker de til gresk yoghurt med honning og frukt ;)
Finnes også i mørk sjokolade med 69% kakaoinnhold.

Bakehjelpemidler:

Jeg bruker alltid fiberhusk når jeg baker. I norske butikker må man nå betale 140 kr eller mer for 300 gram fiberhusk. Jeg bruker ganske mye fiberhusk, så det blir for dyrt.
Denne derimot koster ca en 50-lapp. Jeg bestiller ganske mye fiberhusk :)

24ozShortening_0413
Har du sett filmen The Help (Barnepiken)? Der ble shorteningen Cisco lovprist som altmuligbruk.
Cisco er nok ikke akkurat den sunne typen, men denne er ikke så verst. Den er laget av økologisk  palmeolje, men inneholder ikke transfett eller er herdet.
Den er laget av bærekraftig palmeolje fra Columbia. Jeg har brukt denne i bakverk som boller for melkefri variant. Kan også brukes i småkaker. Eller se The Help for mer inspirasjon.
Denne julen brukte jeg Rapskokos som kan kjøper i butikker her. Det anbefaler jeg også :)

Kosttilskudd:


Omega-3-fettsyrer er bra for hjernen og følelseslivet vårt, og tilskudd som Eye-Q har fått mye skryt siden den inneholder riktig balanse mellom EPA-fettsyre og DHA-fettsyre. Det skal nemlig være minst 4:1 for at det skal være optimalt for utfordringer som ADHD, dysleksi og lærevansker.
Denne inneholder 1000 mg EPA og 150 mg DHA pr dagsdose.


Naturlig hjem og kroppspleie:
3 in 1 Laundry Detergent - Gardenia
Naturlig vaskemiddel som ikke skader miljøet vårt. Denne lukter fantastisk, den er mild mot hudet og er nedbrytbar i naturen. Uten fosfater, blekemidler, klor og fargestoffer. Her får du et lite kinderegg av vaskemiddel, tøymykner og flekkfjerner i en liten pod :)
Finnes i flere deilige dufter som denne og denne

Super CC Color-Correction + Care CC Compact Cream
Compact cream som gir deg en liten løft av riktige farger i ansiktet, jeg bruker ikke så mye sminke, og datteren min river seg sikkert i håret for at jeg ikke aner hva primer og highlighter eller hva det nå kalles brukes til. Denne bruker jeg som Foundation. :) Ok, kanskje litt pudder også hvis jeg skal anstrenge meg litt. Den er uten parabener er glutenfri og er ikke testet på dyr.

Sexy Booster™  Cat Eye Collection Mascara
Lekker mascara som sitter godt og gir fyldige vipper.
Uten parabener, gluten og er hypoallergen (bra for allergikere ;))


all-purpose cleaner
Allrengjøringsspray uten skadelige stoffer. Kun naturlige ingredienser. Lukter deilig klementin ;)


Everyone 3 in 1 Coconut & Lemon Natural Lotion 32 oz
Denne er diiiger, bruker den hver dag og har den leeeeenge. Inneholder kokosolje, aloe vera, rene essensielle oljer og ikke syntetiske lukter.

Kjekk småmat:
Whenever-Bar-Blueberry-Lemon
Små barer som er kjekke å ha med i vesken dersom man er et sted det ikke er noe glutenfritt  å få tak i. Har greie ingredienser, men grønnsaker er sunnere :)
Pamelas Products har flere produkter som er bra, bla.a Artisanmiksen som er en melmiks. Fantastisk god å bake med, men veldig dyr.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)