tirsdag 12. april 2011

Pea-cashew-mandel-smør

Gjenbruk av glass :-)

Idag prøvde jeg noe nytt. Hvorfor ikke kombinere de forskjellige nøttetypene til smør?
Blandingen idag ble da altså peanøtter, cashewnøtter og mandler.
Litt slumpeoppskrift blir det, da jeg bare tok det jeg hadde av de typene nøtter.
Mest peanøtter (hadde noen jeg hadde kjøpt i Sverige, saltet og inneholdt solsikkeolje)
Endel cashewnøtter (saltet de også)
Litt mandler (vanlige med skall)




Kjørte alt med stavmikser til det ble mer og mer flytende ettersom oljen i nøttene ble oppvarmet av friksjonen. (oj, skikkelig kjemitime, dette! ;-D)


Så tar vi litt mat og helse ;-)
Om nøtter fra Bama:
Peanøtter er ganske rike på kalorier. Mye kommer fra én- og flerumettet fett, men proteininnholdet er også bra. De er også rike på kostfiber, vitamin E, B-vitaminet tiamin, magnesium og kalium. Peanøtter er også en fin kilde til jern. 
Én- og flerumettet fett er godt for hjertet og kolesterolet. Denne typen fett er peanøtter svært rike på. Dette halvfaste fettet har en sunn helseprofil sammenlignet med det mettede, harde dyrefettet (det du finner i bacon, pølser og helfete meieriprodukter). Du er faktisk avhengig av å spise litt mykt fett for å kunne gå ned i vekt! Proteiner er byggesteinene i blant annet musklene, håret, hormonene og alle cellene våre. 

Kostfibrene i peanøttene sikrer at tarmene får noe å jobbe med, og at tarminnholdet passerer raskere og forblir mykt. Dette beskytter mot utposninger, hemoroider og kreft i tarmen. Kostfiber kan også binde til seg kolesterol og frakte det ut av kroppen, og det er bra for immunforsvaret. Vitamin E er blant annet kjent som fruktbarhetsvitaminet, og er viktig for normal reproduksjon og seksuell funksjon hos begge kjønn. I tillegg er det en potent antioksidant og er svært bra for hjertet. Tiamin er nødvendig for omsetningen av de energigivende næringsstoffene, særlig karbohydrater. Dette B-vitaminet er dessuten viktig for nerver og muskler. Magnesium inngår i skjelettet vårt sammen med kalsium, og er dermed viktig for en sunn beinbygning. Magnesium har i tillegg en muskelavslappende virkning. Dette er grunnen til at mange med leggkramper har nytte av å øke inntaket av magnesium. 

Kalium er viktig for væskebalansen i kroppen samt for hjertehelse. Jern er et næringsstoff som barn og kvinner i fertil alder lett kan få litt lite av. Dette sporstoffet er viktig for dannelse av de røde blodlegemene som frakter oksygen til alle cellene i kroppen. 



Cashewnøtter er rike på kalorier, og det meste kommer fra énumettet fett. De er også protein- og kostfiberrike, samt svært rike på B-vitaminet folat, jern, kalium og magnesium. 


Mandler er kaloririke. Det meste av kaloriene kommer fra fett, men fettet er av den énumettede typen. I tillegg er det mye protein i mandler. Mandler er rike på kostfiber, vitamin E, kalsium og magnesium og en god kilde til B-vitaminene niacin og folat samt jern. 

9 kommentarer:

  1. Du har god stavmikser hvis du gjorde det med den!! :D Jeg brukte 20 min når jeg skulle lage mandelsmør i foodporsessor!! :D Men nå er ksnksje ikke penaøtter og cashewnøtter så harde som mandler.. ? Men GOD ide å blande nøtter sånn. Jeg har tenkt lenge på å lage mitt eget nøttepålegg - og på denne måten får man kombinert egenskapene til de forkjellige :)

    SvarSlett
  2. Helen: Jeg kjøpte en skikkelig stavmikser etter å ha brukt opp 3 kjipe ;-D men stavmikseren ble skikkelig varm etter å ha laget dette smøret. Burde sikkert bruke food processor, men det er så enkelt å bare hente ut stavmikseren av skuffen istedetfor å ta ut alle delene til den andre maskinen i skapet. Har så mye på kjøkkenbenken, at noe må jeg gjemme bort;-)
    Nina: Mmmmmm! Ble veldig godt :-)

    SvarSlett
  3. Jeg leser at noen bløtlegger nøtter først? Kanskje de blir lettere å mose også da?

    SvarSlett
  4. smgj: Ja det er kanskje lurt. :-)

    SvarSlett
  5. Oi, supert å bruke stavmikser da! Jeg laget mandelsmør i dag og kjørte mandlene leeenge i foodprocessoren, faktisk litt slitsomt... God idé å blande forskjellige nøtter, da :-) Ser for meg at det er godt å blande nøytrale nøtter med nøtter som smaker mer (hassel, para osv). Har veldig lyst til å lage solsikkesmør, jeg!

    SvarSlett
  6. Ida: Her er det nok bare fantasien som setter grenser. Solsikkesmør hørtes spennende ut:-)
    Jeg syns ikke jeg brukte SÅ lang tid med stavmikseren. Kanskje 10-15 minutter. Hadde ikke i mer enn 1-2 dl mandler. De var litt hardere, men når massen begynte å "smelte" gikk det fort.

    SvarSlett
  7. Hørtes kjempegodt ut! Digger nøttesmør!

    SvarSlett
  8. Une: Mmmmmmmm! :-) Det er godt, ja :-)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)