onsdag 4. januar 2012

Crispy chicken - sprø kyllingfilet med polentadekke

Godt nyttår alle matglade!
Nå har jeg sløvet lenge nok. På tide å jobbe litt igjen.
Her kommer en oppskrift på god og sprø kyllingfilet. Å bruke polenta for å få sprøtt dekke på kylling går utmerket. Oppskriften blir veeeeeldig ca og ganske udetaljert siden så mye forskjellig slags krydder kan brukes. Bilde har jeg heller ikke tatt. (skjerpings, meg) men jeg låner et fra Google
Crispy chicken with Polenta.jpg
Kilde


Kyllingfilet i passe store nugget-biter. Jeg brukte "kyckling-innerfilet" kjøpt i Sverige, dvs de små remsene som sitter på store kyllingfileter.
Polentagryn/mel (grovmalt maismel)
Krydder, feks paprika, tandoorikrydder, hvitløkspulver eller hva du måtte ha i skapet.
smør, margarin eller olje til steking
Evt. blanding av potetmel og litt vann. Eller sammenpisket egg


Bland sammen polentagryn og krydder. Er kyllingfiletene for tørre til å ta til seg polentablandingen, kan du dyppe dem i potetmel og vann-blandingen(eller sammenpisket egg). Ha bitene over i polentablandingen og dekk alle sider med blandingen. Evt kan du ha polentablandingen i en pose og riste kyllingbitene rundt i den.
Stekes i smør, olje eller margarin til de er sprø og gyldne.
Serveres med fullkornsris, guacamole og salat.
Enkel guacamole lages slik: Mos kjøttet av 1-2 avocadoer. Bland i majones og saften av 1/2 lime.




2 kommentarer:

  1. Her går det bare i kyllingfilet for tiden så det var fint med litt tips om hvordan variere den! Noteres ned :)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.