fredag 24. august 2012

Mmmmmoussssakaaaa..... glutenfri og melkefri :-)

Greek Moussaka
Bilde er lånt herfra

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke har prøvd meg på moussaka før, for det er jo utrolig godt! Det er ikke umulig å lage det uten melk og mel, og den  blir minst like god. Jeg googlet meg frem til forskjellige oppskrifter og lagde en miks av dette.Det er kanel og muskatnøtt som er hemmeligheten i den gode smaken.
Jeg brukte både poteter og auberginer, siden vi alltid får det på vår stamrestaurant Manolis Place på Kreta. (den er ikke gluten og melkefri der, altså ;-))

Til en familie på 4 trenger du:

1 aubergine og 4-5 poteter

Kjøttsaus:
1 stor løk, hakket
4 pressede hvitløksfedd
smør eller melkefri margarin til steking
400-500g  karbonadedeig (eller lammekjøttdeig)
1 boks hakkede tomater
3 ss tomatpure
2 ts kanel
1 ts salt
1/2 ts pepper

Hvitsaus:
3 ss smør eller melkefri margarin
2 ss glutenfritt mel
2 dl havremelk eller rismelk
2 dl soyafløte eller havrefløte
1 dl revet ost står det i oppskriften, jeg brukte hvit ost av geitemelk, siden det går fint hos oss. Ikke alle tåler det. Da kan osten evt erstattes med soyaost eller droppes helt. Hvis du vil ha litt ostesmak, kan du tilsette 1-2 ss næringsgjær (nutritional Yeast)
1/2 ts salt
litt pepper
1/2 ts revet muskat

Del auberginen i cm-tykker skiver og strø på salt. La det ligge og svette 1/2 time for å fjerne den litt bitre smaken. (jeg svettet de bare i 10 minutter, det gikk greit det også)
Skyll av auberginen og klapp tørr med tørkepapir.
Del potetene i 1/2 cm tykke skiver. Stek auberginskivene gyldne i smør, olje eller melkefri margarin og legg de over på en tallerken. Gjør det samme med potetskivene.

Fres finhakket løk og hvitløk blankt i en stor stekepanne. Ha i karbonadedeigen og brun den sammen med løken. Bruk en tregaffel slik at du får delt kjøttet til finkornet.
Ha i hakkede tomater, tomatpure og krydder. La småkoke i 10 minutter.

Til den hvite sausen pleier jeg å gjøre det så enkelt som mulig, jeg smelter ikke smøret, rører inn mel og sper med væske. Har faktisk sett en kjendiskokk gjøre det på samme måte som meg, så da  må det jo være lov. :-)

Ha havremelk/rismelk, soyafløte/havrefløte, smør/melkefri margarin og mel i en kjele. Skru på platen til middels til middels høy varme og visp hele tiden til det begynner å koke opp. Skru ned varmen, tilsett salt, pepper og muskatnøtt. La småkoke i 5 minutter. Tilsett ost, soyaost eller næringsgjær.

Legg et lag med potetskiver i bunnen av en ildfast form, eller bruk porsjonsformer.
Hell på et lag kjøttsaus, legg på aubergineskiver, og hell den hvite sausen over. Legg evt et nytt lag av sauser og skiver. Husk å ha hvit saus på toppen.
Stekes i ovn ved 200 grader i 45 minutter.

Serveres med gresk salat av tomat, agurk, sorte oliven og evt fetaost av geitemelk eller tofu

2 kommentarer:

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.