lørdag 21. januar 2012

Pan-pizza, lettvint, pizza på få minutter fra start til slutt.

Sønnen min spekulerte her en dag på om det var mulig å steke pizza i stekepannen. Da kom det frem fra glemselen i min lille teflonhjerne en metode jeg brukte da jeg var på samme alder som han: Pizza på få minutter fra start til slutt.
Metoden er enkel som bare det:

(det blir ca-oppskrift, men tilsett litt og litt mel som du rører ut mellom hver gang. Glutenfritt mel kan lett klumpe seg. Jeg måtte bruke stavmikser for å få ut klumpene, fordi jeg hadde vært litt for rask med å slumpe oppi altfor mye mel)

Deig/røre:
Glutenfritt mel
Vann
Salt, 1 ts per 0,5 l vann
litt Olivenolje
Litt pizzakrydder, dvs oregano eller pizzaurteblanding


Fyll:
Tomatpuré
Vann
Hvitløkspulver
Oregano
(eller bruk ferdig pizzasaus)
Egnet fyll som skinke, pølser, salami, paprika osv.osv
Evt hvit geitost hvis det tåles, eller litt knust potetgull, nøtteost, soyaost eller potetmos i tynt lag.


Rør sammen ingrediensene til røren/deigen. Den skal bli tykk som vaffelrøre. Bruk visp, blir det klumper kan du bruke stavmikser.
Hell  en øsestor porsjon over stekepannen og fordel røren ved å helle litt på stekepannen slik at hele bunnen blir dekket. Stek et par minutter på middels høy varme. 
Gjør i mellomtiden fyllet klart. Rør litt vann i tomatpuréen og tilsett krydder. Del evt skinke, pølser og annet fyll i passe store biter.
 Snu "pizzaen" med en stekespade og stek videre på andre siden mens du legger på fyllet.
Har du geitost eller soyaost over, lønner det seg å legge på lokk slik at osten smelter.
Stek ferdig og server som den er eller brett pizzaen over som en "calzone".
Pass på at den ikke blir for godt stekt slik denne ble ;-)

Minstemanns valg av pizzafyll :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.