onsdag 14. september 2016

Stekt flesk med kålstuing.


Jeg hadde en bit røkt flesk fra lykkeligere gris som jeg ville lage noe godt av.
Dette er norsk husmannskost!
Å lage glutenfri versjon er ikke noe problem.
Bildet er lånt fra Aperitif. Jeg tok utgangspunkt i oppskriften på den hvite sausen og gjorde den glutenfri.

Til 4 sultne ulver trenger du:

Ett passe stort fleskestykke.( Jeg hadde et stykke som var på nesten 1 kilo, men det var så mye fett på det at det krympet temmelig mye.)
Deles i 1/2 cm tykke skiver.
Stekes godt.

Kokte Poteter

Kålstuing med hvit saus.

Hvit saus med kål lager du slik:

1/2 -1 kålhode
4 ss smør eller melkefri margarin (Rapskokos passer også utmerket til å bruke istedenfor smør)
4 ss glutenfritt mel
5 dl melk eller type melk som tåles 
1 klype muskat
Salt og pepper

Del kålen i strimler eller passende store biter.
Kok den i lettsaltet vann til den blir mør. Ca 15-20 minutter for hodekål, 5 minutter for nykål.
Skru av varmen, hell av kokevannet.

I en større kjele har du i mel og melk. Visp dette sammen og og ha i smør. Varm opp på middels varme mens du hele tiden rører. Når den begynner å tykne har du i muskat, salt og pepper. Hvis sausen er for tykk, har du i mer melk.
Ha i kålen. 
La småkoke noen minutter.

Server med kokte poteter og stekt flesk.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.