tirsdag 3. januar 2017

Glutenfritt naanbrød


innlegget er ikke sponset.
Jeg har de siste årene vært opptatt av å bake med mel som ikke inneholder maisstivelse, da dette er noe endel reagerer på i tillegg til gluten. Jeg har laget melmikser som er naturlig glutenfrie og uten mais, men for noen kan dette bli litt innviklet og vanskelig å få tak i råvarene jeg har brukt, selv om utvalget av forskjellige meltyper har skutt i været de siste årene.
Men nå har jeg funnet en ferdig melmiks som er veldig bra, nemlig Doves Farm White Bread Mix. Den er å få tak i på Kinsarvik Naturkost og er faktisk ikke så dyr.
De har også andre melblandinger som feks Self Rising White Flour (inneholder mais) og Brown Bread Flour som er litt grovere.
Idag skal jeg lage Tikka Masala fra Rema og da er vel naanbrød et lekkert følge.
Jeg fant en fin oppskrift her som jeg har oversatt til norsk og justert litt på.

Til 6 stk trenger du:


1 dl fingervarmt vann
1 ss honning
1 ss tørrgjær
4 ss yoghurt som tåles
320 g glutenfri melblanding (her brukte jeg altså Doves White Bread Flour. Jeg liker å ikke tilsette alt på en gang, men heller litt etter litt slik at det er lettere å få den konsistensen jeg vil ha)
2 ts xanthamgum eller  1 ss fiberhusk
2 ss fiberhusk (har du ikke xanthangum, skal du altså bruke 3 ss fiberhusk.)
1 ts salt
1/4 ts bakepulver
2 egg
olje for steking
smør eller melkefritt alternativ ved servering

Ha vann, honning og gjær i en bakebolle og la det stå 5-10 minutter til det begynner å skumme.
Ha mel, xanthangum eller fiberhusk, fiberhusk salt og bakepulver i en annen bolle og bland sammen. 
Bland egg og yoghurt inn i gjærmiksen
Bland inn melet litt etter litt til en smidig deig. Deigen skal kunne eltes til en ball. Dekk bollen med et klede og la deigen hvile i 20 minutter. 
Del deigen i 6-8 like store biter. Varm litt olje i en stekepanne. Ha litt olje på hendene og form en og en bit til en ball som du trykker flat med hånden. Ikke mer enn 1/2 cm tykke. Stek ett og ett naanbrød i ca 2 1/2 minutt på hver side. Oppbevares under klede for å holde de varme.
Pensle med smør eller melkefritt alternativ etter steking. 
Naanbrødene henger godt sammen har god tekstur og smuler ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.