onsdag 2. februar 2011

Her er jeg!

Hei.
Jeg er nyklekka blogger og antagelig også grønnere enn de fleste på dette området.
Bloggen har jeg hatt i hodet lenge, men har brukt lang tid på å komme til det skrittet og faktisk begynne.
Har sett så mange bloggere som er en stor inspirasjon for meg når det gjelder mat, helse og livet generelt.

Så da må jeg bare prøve meg jeg også.

Litt om meg: 3 barnsmor med 2 gutter på 15 og 5 som har proteinintoleranse for proteinene i gluten og melk. Dvs at de mangler eller har for lite enzymer som skal spalte proteinene til aminosyrer som kroppen skal nyttiggjøre seg av. Resultatet er at de for dårlig spaltede proteinene går ut i blodbanen som peptider og påvirker atferd og konsentrasjon negativt. Norsk Proteinintoleranse har mye info om dette: http://npif.no/
Eldstemann har gått på diett i snart 10 år, og det fungerer fint.
Minstemann begynte ifjor. Diett uten melk og gluten hjalp ikke nok på han, så gjennom samarbeid med kostholdsveileder fant vi ut at han også reagerer kraftig på sukker, så dette måtte også utelukkes for å se om det hjalp, og det gjorde det absolutt. Fra å ha daglige raserianfall er dette nå mer sjelden.
Har i tillegg en datter på 13 år.
Jeg har M.E, og dette kan jo også har nok mye å si i forhold til hva jeg spiser, så jeg prøver å følge samme diett som sønnene mine for å se om dette kan hjelpe meg på veien til å bli frisk.

Har lest endel om forskjellige dietter i forhold til å skape balanse i kroppen, så mye skal prøves. Og kanskje finner jeg akkurat den nøkkelen jeg trenger for å gjøre meg til den jeg var før.

I første omgang kommer jeg til å skrive om det jeg kan, nemlig å lage mat uten melk, gluten og sukker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.