torsdag 3. februar 2011

Så hva spiser man da?

Det er heldigvis mye man kan spise.
Jeg baker glutenfritt brød 4-5 ganger i uka. Jeg har funnet en utmerket metode å gjøre dette på som koster minimalt med krefter, og det passer meg bra, siden krefter ikke akkurat er det jeg har mest av å sløse med.
Skal legge ut fremgangsmåten på dette brødet ganske snart.

Av pålegg som vi kan bruke er Salamipølse, peanøttsmør (økologisk type, for Mills sin inneholder vegetabilsk fullherdet fett og druesukker) skinkestek, majones, hjemmelaget frysesyltetøy laget med Sukrin, røkt makrell, laks på boks, skinke, egg, hjemmelaget sjokade, kalkunpålegg og sikkert mye mer, men hodet mitt er tomt. Det er sånn det med M.E.

Til middager lager vi hjemmelagde supper i alle varianter. (Det er lettere enn man tror, og veldig greit å vite hva suppen faktisk inneholder.) pannekaker er en höjdare, og mine er utrolig gode om jeg skal skryte litt av meg selv. uunnværlig er mitt kjære pannekakejern til dette, da henger pannekakene godt sammen. Jeg bruker kokosmelk som er naturlig søt i røren, da savner man rett og slett ikke sukkeret.
Ellers går det i fiskemiddager og glutenfrie pastaretter med hjemmelaget tomatsaus.
I min søken etter bedre helse lager jeg mye grønnsaksmiddager. Kommer til å legge ut oppskrifter på dette her. Ofte glemmer jeg hva jeg har hatt oppi maten, så det er nok greit å skrive det inn så fort som mulig. Jeg er nok en "slumper", så noen nøyaktige mål blir det nok ofte ikke. Jeg skal prøve å bli flinkere til å merke meg dette.
Jeg har kjøpt mange gode kokebøker på Amazon. Der har de et digert utvalg av kokebøker for allverdens dietter. De er dessuten veldig billig iforhold til hva man må punge ut med i Norge. Kjøper man over en viss sum, betaler de jammen frakten også. Det er ikke toll og moms på bøker, så 200 kroners grensen gjelder ikke her. 
Istedenfor melk vil guttene mine ha rismelk og havremelk. Jeg kjøper soyafløte som jeg bruker i supper og sauser. Glutenfritt mel er det blitt et stort utvalg av de siste årene, vi bruker mest Finax naturlig glutenfri fin mix og Schärs B-mix, så tilsetter jeg fiber for å få brødene grovere.
Dette er i korte trekk det vi spiser, det er mye mer enn dette, det kommer mer senere.


1 kommentar:

  1. Hei og takk for kommentar!
    JEg kan ikke bruke noen form for meieriprodukter, da proteinet er for likt og all melk fra pattedyr nneholder laktose som jeg heller ikke tåler. Dessuten har jeg liten tro på å bruke produkter som er laget på samme produksjonslinje som varer jeg ikke tåler og reagerer alergisk mot.

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.