onsdag 2. mars 2011

Erstatninger for melk og meieriprodukter

Melk: Rismelk, Soyamelk, Mandelmelk, Havremelk tåles av noen, dersom den er glutenfri. Det finnes også melk tilsatt smak, som jordbær og skololade.
Smør/margarin: Blå soft margarin eller solsikkemargarin, Nutana,
Stekemargarin: Melange melkefri margarin, Milda Culinesse (kjøpes i Sverige) er flytende plantemargarin, de har en på Rimi fra Euroshopper som er flytende og melkefri.
Fløte: Alpro-soya fløte, Risfløte fra RiceDream, Oatly Imat havrefløte, Det finnes også vispbare soyafløter men de smaker veldig soya syns jeg. Sønnen min liker det.
Is: Soya-is, Oatly-is(havre), Ris-is. Disse inneholder endel sukker. Frukt-is som Lollipop er også melkefri, men inneholder sukker.
Yoghurt: Alpro-Soya er nok det beste alternativet, men det finnes også havreyoghurter i Sverige, og andre typer soyayoghurter på helsekosten.
Sjokoladepålegg: Sjokade er melkefri, men inneholder sukker, First Price sitt nøttesjokoladepålegg er også melkefri, men inneholder mye sukker.
Rømme: Tofutti sour supreme
Ost: Soyaoster fra Tofutti, cheddar og mozarella,det finnes også smøreoster av soya. Ostene er ingen höjdare her i huset, så jeg er stadig på jakt etter en god erstatning.

Etter hvert som jeg kommer på mer, kommer det mer her :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.