torsdag 3. mars 2011

Erstatninger for mel uten gluten

Det finnes mange typer melmikser og meltyper man kan bruke istedenfor glutenholdig mel som er hvete, bygg, rug og havre (dyrket på steder med forurensing av glutenholdige korntyper)

Rismel, både hvitt rismel og fullkornsrismel der alle bestander av riskornet er med.
Maismel
Mandelmel
Kokosmel
Havre (naturlig glutenfritt finnes og tåles av mange, men ikke alle)
Sorghum
Kikermel (kalles gabanza eller gramflour på engelsk)
Fava (mel av en bønnetype)
Tapioka
Bokhvetemel
Potetmel
Teff
Kastanjemel
Quinoamel
Amaranthmel
Hirsemel
Soyamel
Hampmel


Det beste er å blande ulike typer mel for å få det beste resultatet ved baking, da det er vanskelig å få bakevarer til å heve seg skikkelig uten gluten.  Mange gode oppskrifter ligger på nettet.

Men det er også mange gode ferdige melmikser:

Semper har flere mikser, vi bruker kun de som er naturlig fri for gluten. Noen av de inneholder hvetestivelse, og mange med glutenallergi eller intoleranse tåler dette dårlig.
Finax har også flere typer, men vi bruker kun den som er naturlig glutenfri.
Schärs har flere mikser som alle er naturlig glutenfrie (såvidt jeg vet) Jeg anbefaler særlig Mix-B, den smaker utmerket og hever seg bra.
Toro har kakemikser og brødmikser med og uten hvetestivelse.
Cornells melblanding har jeg ikke prøvd, det skal være veldig godt, men jeg syns det er for dyrt når vi spiser mye glutenfritt brød i vårt hus.
Ellers er det mange andre typer å bestille på nett.
Jyttemel   har flere melmikser med og uten teff. Alle er naturlig glutenfri.

Som med melkealternativer kommer det mer her når flere ting dumper ned i hodet mitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.