mandag 7. mars 2011

Frokostbrød


Denne oppskriften er fra kokeboka Godt Uten Gluten.
Jeg har store problemer med å følge oppskriftene til punkt og prikke når det gjelder glutenfri baking. Ofte syns jeg deigen blir for løs eller for fast. Denne deigen ble altfor fast, så jeg måtte tilsette mer væske. Og så brukte jeg grov melblanding og 2 dl bokhveteflak, så det kan jo ha litt å si. Det suger opp mer væske enn fin melblanding. Jeg tror også at det kommer an på hva slags melmiks man bruker også. Noen typer suger opp mer væske og noen suger opp mindre væske.
Jeg tilsatte litt olivenolje på slutten av eltingen også, for da blir skorpen ekstra sprø.

Oppskrift fra boka:
50 g fersk gjær eller 1 pakke tørrgjær
50 g smør eller melkefri margarin
5 dl melk som tåles
1 dl Fibrex eller sukkerroefiber
1 ss fiberhusk
2 ts malt ferdig brødkrydder (karve, anis, oregano)
1 ts salt
1 dl kesam eller soyayoghurt
1,1- 1,2 l fin glutenfri blanding


Smuldre gjæren i bollen.
Smelt smør eller margarin. tilsett melken og la blandingen bli fingervarm. Hell deigvæsken over gjæren. Rør til gjæren har løst seg opp.
Tilsett Fibrex og fiberhusk. Rør om og la blandingen svelle i 10 minutter.
Tilsett brødkrydder, salt, kesam eller yoghurt og mesteparten av melblandingen. Spar litt til utbakingen.
Elt deigen godt i maskinen. La deigen hvile tildekket i bollen i ca 30 minutter.


Strø resten av melet på bakematte og kna deigen godt. Del del i 2. Rull hver del til en lang pølse og skjær den i 8 biter.  Form deigbitene til avlange boller og legg dem på bakepapirkledt plate. La bollene heve tildekket i ca 30 minutter. Pensle med pisket egg og strø valmuefrø over.


Stekes midt i ovnen ved 250 grader i ca 10 minutter
Legg kjøkkenhåndkle over bollene og avkjøl.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.