søndag 13. mars 2011

Ganske-lavkarbo glutenfrie rundstykker?

En bekjent av meg tipset meg om å legge inn oppskrifter som ikke gir så høy blodsukkerstigning som mye av glutenfrimiksene gjør i og med at de for det meste inneholder potet, ris og mais.
Prøvde meg da fram med noen typer mel som ikke har så høy G.I som ris, potet og mais har.

Bakte dette som brød, men tror denne deigen egner seg bedre til rundstykker.
Bruk da muffinsformer  i teflon med plass til 12-18stykker (et par stykker til denne porsjonen, eller halver oppskriften), eller bruk 2 pakker silikonformer (pakke med 12 stk) på Europris.

6 dl varmt vann (40-50 grader)
1 ss eplesider-eddik
1 1/2 dl Finax eller sukkerroefiber
Bland dette og la det stå og svelle 10-15 minutter. til fingervarmt. Det blir en ganske tykk gugge.
Tilsett så 1 sammenvispet egg i blandingen


2 dl kikertmel
2 dl quinoamel
2 dl bokhvetemel 
1 dl kokosmel
2 dl glutenfri havregryn
1 ts xanthangum
2 ts salt
1 pk gjær.


Bland alt det tørre bortsett fra gjæren. 
Lag en grop i melet og dryss i gjær.
Hell 1/3 av væsken i gropen og la det jobbe og boble i blandingen 10 minutter før du tilsetter resten av væsken.
Bland i resten av væsken og elt til deigen er godt blandet, den blir ganske klissete. Ha deigen over i muffinsformer med plass til 12 stk eller bruk enkeltformer i feks silikon. Dekk med plastfolie og la heve en liten stund. Jeg vet ikke om det var pga kokosmelet, men de hevet seg fort.
Stekes ved 220 grader ca 10-15 minutter.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.