lørdag 14. mai 2011

Omg! For en kokosyoghurt! Med jordbær og chiafrø.

Veeeeeldig god!

For et par dager siden prøvde jeg meg på å lage 2  forskjellige yoghurter. Kokosyoghurt og rismelkyoghurt.
Det var et spennende og tidskrevende prosjekt, men absolutt ikke vanskelig eller slitsomt :-)
Rismelkyoghurten skilte seg og ble mislykket, fordi rismelk består av 95 % vann eller noe. Så det ble et lite lag på toppen av bollen med rismel,og resten vann. Men det lukter syrlig og godt, så det blir ikke kastet. Dette skal jeg bruke i en sjokoladekake. Jeg var spent på om probiotikaen jeg brukte egnet seg til dette, men det gikk bra :-)

Kokosyoghurten ble vellykket!
Her er fremgangsmåten:
2 bokser kokosmelk. Det blir best resultat med kokoskrem, dvs kokosmelkboks som inneholder 65% kokosmelk. du kan da bruke hele boksen. Bruker du vanlig kokosmelk på boks, tar du kun den faste delen av det som er inni. (krem)
2 kapsler probiotika

Hell innholdet av kokosmelken i en bolle. Sett bollen i vannbad hvis kokosmelken er for tykk, så den blir flytende.
Hell innholdet av 2 kapsler probiotika i bollen og bland dette sammen. Dekk til med aluminiumsfolie og sett bollen i ovnen på svakest varme. Jeg har en ovn som har så lav temperatur som 35 grader. (heve gjærdeig-funskjon)
Der fikk blandingen godgjøre seg i ett døgn.
Så ble bollen satt i kjøleskapet til jeg tok den frem idag for å smake. Den var deilig syrlig og smakte ikke mye kokosmelk.
Slik ser den ut naturell

Jeg brukte ca 1 1/2 dl av den som jeg tilsatte 1 ss agavesirup, 1/2 pipette vaniljeessens og delte noen jordbær som jeg hadde oppi.
Yoghurten var litt tynn (den har ikke tyknet eller skilt seg i kjøleskapet) så jeg hadde i et par ss chiafrø for å få den tykkere. Jeg helte ikke av det vannet som er i boksen med kokosmelk før jeg lagde yoghurten. Det kan hende at den hadde blitt tykkere da.
Uansett blir jo dette en supersunn yoghurt! :-)
Resten av yoghurten skal jeg prøve ut med andre smaker. Jeg tar vare på 1 dl av den for å ha som base til mer yoghurtlaging :-)

4 kommentarer:

  1. Spennende! Jeg har også veldig lyst til å lage kokosyoghurt. Forresten så kan du sile yoghurten gjennom et kaffefilter eller et kjøkkenhåndkle for at den skal bli tykkere.

    SvarSlett
  2. Takk, Ida, det var smart tips! :-)
    Det var jo latterlig enkelt å lage.:-)

    SvarSlett
  3. Dette må jeg prøve - hørtes jo både enkelt og godt ut, og en fin og sunn erstatter for vanlig yoghurt :-)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.