søndag 15. mai 2011

Sjokolade med (nesten)raw-fyll


Idag prøvde jeg meg på å lage sjokolade igjen. Lagde og la ut et innlegg tidligere denne uka, men det dukket aldri opp igjen etter at mye tull skjedde på Blogger.
( Skal se om jeg husker oppskriften og legge den ut igjen. Bildene har jeg, og sjokoladene ble flotte, men en anelse for bittert.)
Jeg begynte med en oppskrift jeg hadde funnet i kokeboka Jessica's Raw Chocolate Recipes, men som vanlig klarte jeg ikke å holde meg til oppskriften.(rare greier, det der.)
Jeg måtte bare tilsette litt ekstra av noe, og ta bort litt annet. Bl.a skulle malte hampfrø i ifølge oppskriften, jeg malte opp hampfrø, men var usikker på om det var noe godt, så jeg tilsatte mindre enn det som var i oppskriften.
Det er mange ingredienser i oppskriften. Jeg pleier å bli skremt av det, men når jeg kokkelerer og holder på, så blir det gjerne en drøss av ingredienser som jeg tror kan smake godt i.
Jeg fylte massen i former og satte det kaldt, men det stivnet ikke, så jeg fant ut at dette egnet seg best som fyll. Jeg orket ikke å lage egen sjokolade å ha utenpå, så jeg smeltet mørk sjokolade som jeg hadde liggende i skapet.
Jeg prøvde meg på en slumpeoppskrift av en sjokoladekake med den syrnede rismelken igår, men det ble ikke søt nok, så jeg tørket den i ovnen og brukte "strimler" av denne som fyll i sjokoladebarer laget av fyllet til disse sjokoladene. Disse står i fryseren enda, så jeg vet ikke hva de blir til. Mulig at jeg dypper de i sjokolade. Her er det nok bare fantasien som setter grenser. Jeg gir ikke opp, bare finner andre løsninger når det ikke blir slik jeg har tenkt meg ;-)
 Oppskriften på fylte sjokolader blir da som følger:
100 g kakosmør
4 ss kokossukker
2-3 ss soyalecithin, granulat
3 ss kakao
1/2 ss lucuma
1/2 ss mesquite 
5-6 ss buckwheaties (som er spirte, tørkede bokhvetefrø)
3 ss malte hampfrø
3 ss knuste hirsepopper (disse er ikke raw) (hell poppene i en pose og knus med kjevle)
3 ss kokosyoghurt  Oppskrift. (Soyayoghurt går sikkert fint det også)
2 pipetter stevia english toffee (kan sløyfes)
2-3 ss xylitol (birkesød) eller sukrin


150 g mørk sjokolade 70-85% eller sukkerfri sjokolade
(det er mulig at du syns det er mye forskjellige søtningstoffer, og noe av det kan nok reduseres. Den første ladningen med sjokolade jeg lagde her om dagen ble litt bitter, og da hadde jeg oppi mer idag)
Utstyr: Blender, silikonformer, kjevle, plastpose, vannbad, bolle.


Smelt kakosmøret i vannbad, hell over i en blender, og tilsett alle ingredienser bortsett fra buckwheaties og de knuste hirsepoppene.
Kjør til en jevn masse og rør inn buckwheaties og de knuste poppene til slutt.
Sett i kjøleskapet og la det stivne litt. Det blir nugatti crisp- konsistens på det pga buckwheatiesene.
(Med 150 g mørk sjokolade var det kun nok til 1 silikonform (kjøpt på Ikea, mulig at vanlige sjokoladeformer har mindre rom) med fylt sjokolade, så det ble mye igjen av fyllet.  Jeg tror nok at dette er supert som pålegg også. Det er jo supersunn Nugatti Crisp :-)  )
Smelt den mørke sjokoladen i vannbad og hell 1/2 ts i hvert rom i silikonformen. Sett i kjøleskap i noen minutter slik at det stivner.
Jeg brukte slike former som kan kjøpes på Ikea for en tier.
Legg i 1/2-1 ts av fyllet i midten og hell over sjokolade til kanten på hvert rom.
Sett i fryseren slik at de blir helt harde. Kan oppbevares i kjøleskap når de har stivnet. Holder seg fint i romstemperatur også.

De ble hvite på toppen. Jeg tror det var fordi jeg la et tynt lag i først og satte formene i kjøleskapet. Blir det for stor temperaturforandring, kan det skje.



Bilde kommer, sjokoladen koser seg i fryseren nå, men jeg orker ikke smake(faktisk), for jeg har smakt så mye på fyllet.  Er det tegn på sunn sjokolade når man ikke orker å gafle innpå? ;-)

2 kommentarer:

  1. En stund siden jeg har laget sjokolade nå.. kanskje på tide snart igjen.. :)

    SvarSlett
  2. Tenk at jeg ventet så lenge med å prøve meg. Det er jo gøy :-D selv om det ikke alltid blir slik man hadde forestilt seg.

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.