torsdag 16. juni 2011

Søtpotetchips - lavkarbo(?) og basedannende, raw hvis du har en dehydrator :-)

Jeg lånte dette bildet litt til mine er ferdige.
Jeg (ehem) har det med å kjøpe ting som jeg glemmer å bruke. Idag kom jeg på at jeg hadde noen søtpoteter liggende som virkelig sang på siste verset. De hadde begynt å få myke flekker og måtte skrelles ganske mye for å få bort alt dette.
Jeg bestemte meg for å lage søtpotetchips. Nå har jeg gjort dette før og lagt ut oppskrifen, men idag kom jeg på en lur måte å olje og salte flakene på. Kanskje mange allerede har tenkt tanken og gjort det på denne måten, men jeg legger det ut iallefall:

5-6 søtpoteter. (Vet ikke om de trengs å skrelles hvis du er raskere ute med å bruke de enn meg. Mye av næringen ligger ofte i skallet.)
1-2 ss rapsolje eller kokosolje
1 ts salt (jeg brukte urtesalt) pass på å ikke bruke for mye, for det blir ikke noe godt. Salt heller mer etterpå hvis du syns det trengs.
2 plastposer


Del søtpotetene opp i 1-2 mm tykke skiver.
Hell oljen og saltet i dobbel plastpose (i tilfelle den ene har hull) Ha oppi søtpotetskivene, pass på at det er luft i posen før du knyter igjen slik at det er plass til å blande skivene med oljen og saltet. Rist ivei til alt er godt blandet.
Ha skivene over på bakepapirkledt plate eller bruk myk grillrist/netting man får kjøpt bl.a. på Clas Ohlson. Sett platene inn i ovnen med varmluft på 50 grader og ovnsdøren på gløtt i noen timer til skivene er sprø og tørre.
Har du dehydrator er det klart det enkleste og mest strømbesparende å bruke.
Jeg ønsker meg det :-)


Søtpotet er lavkarbo-snacks, og basedannende. Ikke brukes det mye olje eller salt i denne oppskriften heller, så dette er rimelig sunt. 
Jeg er ikke helt sikker på om søtpotet er lavkarbo eller ikke. Det inneholder endel stivelse, men samtidig inneholder den fiber som gir en langsommere blodsukkerstigning enn vanlige poteter. Noen lavkarbosider anbefaler søtpoteter istedenfor vanlige poteter.

14 kommentarer:

  1. Tusen takk for tipset!
    Jeg er veldig glad i chips, men bør jo ikke spise det...så dette skal jeg jammen prøve;)

    KLEM;)

    SvarSlett
  2. Det er veldig godt :-)Hvis du ikke vil lage Raw, fant jeg en oppskrift på søtpotetchips laget i microen på få minutter her:http://www.nibbledish.com/people/loborobo/recipes/microwave-sweet-potato-chips

    SvarSlett
  3. må teste den versjonen microen.. :D

    SvarSlett
  4. Hvor lenge må de stå? Jeg prøvde dette med vanlig oppskrift her om dagen. Først på 250 grader, og så litt lavere. Begge gangene ble de "brent" i kantene og myke i midten... Men veldig gode!!! Jeg og sønnen koste oss med noe som minnet mer om middagspoteter enn chips, men wow, så godt.

    SvarSlett
  5. Helen: Prøv det, og fortell om hvordan det går!:)
    Tone: På 50 grader må de stå i mange timer, mine var nok litt for tykke, så de er ikke ferdig enda etter nesten en dag. Ovnen min slår seg av etter 5 timer og igår kveld var vi borte, men jeg satte ovnen på igjen i natt. Burde virkelig skaffe meg en dehydrator :-)Hvis man ikke vil ha de (nesten) raw kan man ha på litt mer varme.

    SvarSlett
  6. Disse skal jeg prøve! jeg har aldri smakt søtpoteter før, visste heller ikke at de var lavkarbo! Gleder meg til jeg får dehydrator og får testa skikkelig. De blir ihvertfall ikke brent da, slik det vanlige hjemmelagde potetgullet jeg prøvde meg på ble! hehe.

    SvarSlett
  7. Åh! Jeg ønsker meg SÅ en dehydrator. Jeg kjøpte kokeboka til Ani Phyo og der er det så mange fristende oppskrifter med raw mat laget i dehydrator. :-)

    SvarSlett
  8. interessant, dette må jeg teste ut! Er søtpotet lavkarbo? Trodde den var full av stivelse jeg..

    SvarSlett
  9. Mener å ha lest det på forskjellige lavkarbo-steder og bøker. Søtpotet har karbohydratinnhold på 56 ifølge Tech Nutrition, noe som de kvalifiserer som et lavt innhold. Men andre steder mener de motsatt, så jeg ble litt usikker.

    SvarSlett
  10. SV: Jeg skjønte det da, søte deg :) Tusen takk!!

    Tror man får ut noe av stivelsen ved å legge potetskivene i vann før man dynker de i olje? Det var i alle fall det det stod i oppskriften jeg prøvde :)

    SvarSlett
  11. Det var lurt:-) Søtpotet har mindre karbohydrater enn vanlig potet, så pottis av søtpotet er litt sunnere enn vanlig pottis :-)og vanner man det ut blir det enda mindre karbiser :-)

    SvarSlett
  12. SVAR: Oioioi! Det hørtes fantastisk ut!! Send over litt is her a ;) Kos deg!! Mmm...

    SvarSlett
  13. Har sett flere steder at søtpotet har 20 g karbohydrat, mens vanlig potet har 16, tror ikke det er heeelt bra på lavkarbo, men en gang i blant kanskje ;)

    SvarSlett
  14. Takk, Anonym, da er det kanskje greit å sløyfe lavkarbo-delen :-)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.