mandag 16. januar 2012

Nøtteost eller cashewnøttrømme.


Denne oppskriften har jeg lagt ut før, men jeg fikk ikke til å redigere den. Så da kommer den på nytt. :-)
Har kommet fram til en erstatning for ost/rømme som ihvertfall jeg syns er god. Fant den hos Siljes Reise.
Jeg krydret den litt ekstra og blandet med Miracle Whip.

Slik gjør du:
1 pose cashewnøtter (fikk ikke tak i rå, så jeg brukte saltede) legges i vann 1-2 timer. Skyll nøttene etter bløtlegging.
0,75 dl vann
2 ss næringsgjær (kalles også B-jäst og kan kjøpes i helsekostbutikker. På Iherb kalles det nutritional yeast. Gir en litt osteaktig smak)
Saften av 1/2 lime
litt salt.


Kjør alt med stavmikser eller i blender til en jevn masse. Smak til med evt krydder for variasjon.
F.eks. urtesalt, hvitløkspulver, gurkemeie og det du måtte finne på å prøve. Bare fantasien setter grenser her.
 For å få mer syrlig smak kan du tilsette Helmanns mayo, Miracle Whip, eller hjemmelaget majones. Det syns jeg gjorde susen. Godt som "ostesaus" i pasta var det også.


Jøss! Her selger de nøtteost. Ikke mulig å bestille hit, men se på innholdsfortegnelsene: Kun nøtter, himalayasalt og melkesyrebakterier! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.