tirsdag 13. mars 2012

Deilige, seige sjokoladedråpe-cookies

Det er stille på bloggen om dagen. Kroppen samarbeider ikke så godt  om dagen, eller kanskje det er slik at jeg ikke samarbeider så godt med kroppen?
Uansett, disse cookiesene er ikke min fortjeneste, men datteren min sin.
Oppskriften fant hun i kokeboken til Elana Amsterdam "the Gluten Free Almond Flower cookbook"

Dette var alt som var igjen når bilde skulle bli tatt, så gode var de ;-)
2 1/2 cups, ca 5 dl mandelmel, hjemmelaget eller bortekjøpt
1/2 ts salt
1/2 ts bakepulver
1/2 cup, ca 1 dl smaksnøytral olje, feks druekjerneolje, rapsolje e.l.
1/2 cup, ca 1 dl agavesirup , kokosnektar eller yaconsirup
1/2 cup, ca 100 g grovt hakket mørk sjokolade, jo mørkere jo bedre = mindre sukker, mer av det sunne. Her ble chocolatechips brukt.

Forvarm ovnen til 180 grader. 
Ha bakepapir på en ovnsplate.
Ha mandelmel, bakepulver og salt i en bakebolle. Bland agavesirup, olje og vaniljeekstrakt i en annen bolle.
Ha de våte ingrediensene over i de tørre og bland godt. Bland i sjokoladen og sett bollen med deig i kjøleskap i 20 minutter.
Legg deigen i toppet spiseskjestore porsjoner på bakebrettet. Trill til kuler og trykk de litt flate med 3 cm mellomrom mellom hver cookie.
Stek i 7-10 minutter, til gyllen brune.
La avkjøles på bakebrettet.
Serveres som de er, eller med is mellom 2 cookies.

9 kommentarer:

  1. Åååh sko virkelig ønska eg tålte mandelmel =/

    SvarSlett
  2. Håper du en dag gir ut en kokebok!! Jeg hadde løpt og kjøpt:)

    SvarSlett
  3. AKP photography: ja, det er synd. Du kan helt sikkert bruke andre typer mel, men da blir nok kjeksene ikke så seige.
    Louise: Kan ikke ta all æren for kakebakingen her, datteren min er en ivrig baker :-)

    SvarSlett
  4. Ikke bare denne oppskriften jeg sikter til, men generelt har du en helt fantastisk blogg, men masse godt å velge mellom. Og du er jo heldig som har din datter med på laget:)Du er jo et leksikon innen denne type mat! Så tusen takk for alt du ikke holder tett inntil brystet;)

    SvarSlett
  5. Takk og takk for gode ord :-)

    SvarSlett
  6. Heisann. Kan jeg spør deg om hvordan du har fått til å legge direkte linker til oppskriftene dine på en side med bare kategori overst på siden ? Forstår du hva jeg mener ? He he, er ikke så flink å forklare, men synest du hadde det så fint der du går inn på "oppskrifter" og så har du alle linkene ramset opp nedover der. Jeg har prøvd å finne ut av dette, men får det bare ikke til :) mvh Elisabeth

    SvarSlett
  7. Jeg er ikke verdens beste på å forklare jeg heller, men jeg skal prøve :-)
    Du finner siden/produktet du vil koble til, kopierer linken (høyreklikk- Kopier/Paste)gå tilbake til innlegget, dobbeltklikk på ordet/navnet du vil linke til (slik at ordet/navnet blir blått) og klikker på Koblinger som på Blogger er på verktøylinjen over innlegget. Der kommer det opp en koblingsboks hvor du høyreklikker - Lim inn der linken skal stå. Er det et iHerb-produkt du vil linke til, så har du kanskje en rabattkode du kan legge til. Det gjør du på slutten av lenken.
    Feks:http://www.iherb.com/Navitas-Naturals-Cacao-Power-Raw-Cacao-Butter-16-oz-454-g/12768?at=0&rcode=ZID422
    der "&rcode=ZID422" er "din" link til innlegget. Her har jeg brukt min rabattkode, da.
    Håper du skjønte svaret mitt, og at det var dette du lurte på, hvis ikke, spør gjerne igjen. Lykke til!
    :-)

    SvarSlett
  8. Åh, er så glad jeg kom over bloggen din, du inspirerer meg, har akkurat fått påvist melkeintoleranse! Gleder meg til å prøve oppskriftene dine :)

    SvarSlett
  9. Hei.
    Takk det var hyggelig å lese :-)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.