onsdag 21. mars 2012

Sprø müsli, granola eller frokostblaning.

Det hender at jeg får dilla på ting, og er det enkelt å lage, er det en fordel.
Dette er ingen fast oppskrift. Bruk gryn, nøtter, frø, bær, tørket frukt og sunne saker du har i skapet.
Crunchy müsli
Kilde
 
Dette hadde jeg i dagens blanding:
Glutenfri havregryn
Kokosmasse eller kokosflakes
Grovhakkede mandler, valnøtter og hasselnøtter
Fibrex (kjøpes på Allergimat eller i Sverige)eller sukkerroefiber (det samme, men et annet merke kjøpes på helsekostbutikker)
Solsikkefrø, linfrø og gresskarfrø
2-4 ss kokosolje
1-2 dl knust bokhvete
Rosiner, gojibær og tørkede tranebær . Du kan også klippe tørkede aprikoser i passende store biter og ha oppi.

Ha alt bortsett fra rosiner og bær oppi en dyp bakeplate, eller en stor ildfast form. Sett inn i ovnen på 100-150 grader. 
Rør om av og til. La stå en time eller to avhengig av hvor varm ovnen er. Når kokosoljen og agavesirupen er godt blandet med resten tar du ut formen og har i tørkede bær eller rosiner. Dette er viktig å ha oppi tilslutt fordi rosiner og bær blir oppblåst og harde/sprø hvis de varmebehandles i ovnen sammen med müslien (snakker om egen erfaring her ;))
Hell oppi en lufttett boks eller en slik fin cornflakesbeholder
Jeg fikk kjøpt en liknende på Europris til en 40-lapp.
 Server med hjemmelaget nøttemelk eller bortkjøpt. Noen friske bær på toppen er ingen dum idé.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)