torsdag 15. november 2012

Gluten og evt melkefri lasagne


Jeg har ikke tatt sjansen på å lage allergivennlig lasagne før, fordi jeg ikke trodde det skulle klare å konkurrere med vanlig lasagne. Synd jeg ikke har gjort det før, for dette var absolutt minst like godt.
Hvit saus har jeg laget mye av i det siste både til fiskegrateng, lutefisk, lasagne og moussaka. Den blir kjempegod med havremelk og en liten dæsj soyafløte oppi (soyafløten mest for å få hvitere saus, med kun havremelk blir den litt "gjennomsiktig")
Selv om vi har begynt å bruke ost, lager jeg ikke mat/sauser med kumelk. Tenker at det er greit å være litt forsiktig. Anyway, her kommer en absolutt likeverdig lasagneoppskrift:

400 g karbonadedeig
1 boks hakkede tomater
1 finhakket løk
4-5 fedd presset hvitløk (eller mer)
Pizzakrydder, oregano, basilikum
Salt og pepper
2-3 ss smør eller melkefri margarin
2 ss glutenfritt mel
4 dl havremelk eller annet alternativ
Evt en liten dæsj soyafløte
1/4 ts revet muskatnøtt
Glutenfrie Lasagneplater. 
Revet ost, eller alternativ til ost. Feks Tofutti mozzarella eller cheddar. Du kan også bruke melkefritt potetmospulver som du strør over på toppen før steking for å få skorpe på lasagnaen 

Brun karbonadedeigen i to porsjoner i en stekepanne i litt olivenolje eller smør.
Ta det ut og legg i en skål mens du steker løk og hvitløk på svak varme til det blir blankt.
Ha kjøttet i pannen igjen og tilsett tomat, krydder og evt litt vann hvis det blir for tykt. La det småputre mens du begynner med den hvite sausen.
Jeg pleier å lage den på enklest mulig måte, jeg sper den ikke ut litt etter litt. Det blir for tungvint, og sausen blir akkurat like god på denne måten.
Ha melk og mel i en kjele. Vips det sammen mens det er kaldt, tilsett smør og skru på platen. Rør hele tiden til sausen koker opp og tykner. Senk varmen og tilsett muskatnøtt og salt og pepper. Evt kan du tilsette litt revet ost hvis du tåler det, eller litt soyaost. Du kan også tilsette et par ss næringsgjær for å å en osteaktig smak dersom du ikke tåler verken kumelk eller soya.
Bruk en ildfast form med litt høye kanter. Legg lasagneplater, hvit saus og kjøttsaus lagvis. Start og avslutt med hvit saus.
Legg alumniniumsfolie over formen slik at den er dekket. På denne måten koker lasagneplatene i sausene slik at forkoking ikke er nødvendig. 
Sett formen inn i forvarmet ovn på 225 grader i 30 minutter. Ta formen ut, ta av folien og strø på revet ost, soyaost eller potetmospulver. 
Stek videre i 10-15 minutter.
Server lasagnaen med god salat og evt focaccia
Smaklig måltid :)

2 kommentarer:

  1. Hei. Har lest litt i bloggen din, og her er det mye "matnyttig" stoff og info. Kjekt for meg når jeg må legge om kosten pga en som muligens har proteinintoleranse. Jeg ser du har 2 unger som har dette.. Men kan dere spise ost og cheddar da? Har du og barna hatt nytte av å ha en gluten og melkefri diett? Sukker har vi nesten ikke her heller, det er blitt en vane. Hva skal man egentlig med alt sukkeret lurer nå jeg på.
    Mvh Mona

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mona.
      Takk for gode ord.:)
      Når det gjelder bruk av ost, har vi forsiktig begynt utprøving de siste månedene. Det ser ut til at det ikke gir utslag på guttene mine. Minstemann hadde i utgangspunktet ikke utslag på melkeproteiner.
      Jeg merker ikke forskjell på formen ved dietten, men ser at gjær, gluten og sukker gir meg mye vann i kroppen. Eldstemann og minstemann har bllitt roligere og har ikke lenger så mye mageproblemer. :)

      Slett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.