torsdag 15. november 2012

Helfrøknekkebrød uten jobb og veldig lavkarbo.


Moren min lærte meg å lage knekkebrød på denne måten. Jeg trodde faktisk ikke at denne "deigen" kunne henge sammen i det hele tatt, men på grunn av at linfrø og chiafrø som jeg bruker i oppskriften skiller ut litt eggehviteaktig slimete masse når de får ligget i væske, binder de sammen "deigen"
Jeg bruker miksen av frø og fiber som jeg har når jeg skal bake mitt superenkle glutenfrie brød. Du trenger ikke bruke havregryn og fibrex hvis du feks lever etter steinalderdietten.
Her er ingen nøyaktige mål. Du kan bruke det du vil av frø og kjerner. Men linfrø og evt chiafrø må brukes for at deigen skal henge sammen. Ønsker du å bruke nøtter, må de grovhakkes.
Her er et eksempel. Bland like deler av alle ingrediensene.

Linfrø
Solsikkefrø
Sesamfrø
Chiafrø
Havregryn
Fibrex (sukkerroefiber heter det hvis du ikke får tak i fibrex. Har sett det på helsekostbutikken. Jeg kjøper Fibrex i Sverige, men de selger det også på Allergimat.no)
Gresskarkjerner.

Bland sammen dette og tilsett 5-6 dl frø til 7,5 til 10 dl vann. Avhengig av om du bruker fibrex eller ikke. Fibrex vil suge til seg ganske mye vann. Tilsett litt salt. Jeg bruker nok 1 ts.
La det stå i 10-15 minutter og rør i det ganske kraftig med en treskje til eggehvitestoffet blander seg godt. Du vil se at massen går fra gjennomsiktig til litt gråaktig.
Del massen i 2 eller 3 avhengig av hvor tykke du vil ha knekkebrødene. Husk at tykkelsen krymper etter hvert som massen tørker.
Spre massen ut over bakepapirkledt bakeplate, rut opp i 9 stk pr  brett og sett inn i ovnen ved 150 grader. Stek i 20 minutter før du tar ut og snur platene og bytter om på hvor de står i ovnen slik at de blir likt tørket.
Har du en dehydrator blir det enklere å tørke, der er det jevn varme over hele.
Stek til knekkebrødene er blitt sprø på oversiden. Ta platene ut, legg et bakebrett over og snu knekkebrødet slik at bakepapiret ligger øverst. Ta av bakepapiret og sett knekkebrødene inn i ovnen igjen slik at de får tørket helt gjennom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.