onsdag 25. mars 2015

Sunnere frokostvafler :)

Å lage sunnere frokostvafler er supert! Det går faktisk ganske fort, jeg kan snike i sunne ingredienser og på den måten passe på at alle får i seg proteiner (egg) fiber (havregryn, linfrø, fiberhusk, chiafrø) og sunne fettsyrer (kokosolje, chiafrø)
Jeg serverer ofte vafler til frokost med litt honning, raskmikset blåbærsyltetøy (frosne blåbær, litt banan og vaniljestevia med stavmikser) De høres nok ganske bortskjemt ut i huset vårt, men når snartvoksendatter sluttet å spise frokost fordi hun ikke hadde tid (Hallo! Frokost er viktig, folkens!), syns jeg ikke at å bruke et kvarter om morgenen på å lage frokost til alle var et stort offer.
Jeg deler derfor her 3 oppskrifter på vafler: 1 "vanlig" oppskrift uten melk, gluten og sukker, 1 paleovaffeloppskrift og frokostvaflene våre.
De to første har jeg lagt ut før, så jeg linker til oppskriftene.
Vanlige vafler her
Paleovafler her
Bildene er av 2 typer paleovafler. Den nederste med kun banan og egg, den øverste er den jeg har linket til :)

Frokostvafler: 
Disse er kun søtet med banan og vaniljestevia. Har du ikke stevia, kan det godt sløyfes. Vaflene blir søte nok uten. Kardemomme gir også en god smak på vaflene. Har du ikke chiafrø, kan du bruke en ekstra ss linfrø.

3 egg
1 banan
2 ss fiberhusk
2-3 dl melk, som kokosmelk, mandelmelk, eller den du bruker. Kokosmelk gir best hold i vaflene.
1 dl havregryn
1 ss chiafrø
1 ss linfrø
1 dl bokhvetemel, rismel eller potetmel
2 ss kokosolje
noen dråper vaniljestevia
evt litt kardemomme

Stavmiks alle ingrediensene sammen. Lag gjerne ekstra stor porsjon slik at du kan steke flere dager. Blir røra for tykk, kan du spe med mer melk.
Litt ekstra kokosolje gir sprøere vafler.

Til syltetøyet gjør du slik:
2-4 dl frosne bær ( feks: blåbær, jordbær, bringebær, skogsbærblanding. Bruk det du har eller liker)
1/2-1 banan
litt vaniljestevia (den jeg har linket til er veldig drøy, du trenger kun noen få dråper)
Stavmiks bananen og litt av bærene. Bland i steviaen. Igjen, har du ikke stevia, kan det godt sløyfes. Bland i resten av bærene. Jeg syns det er godt med litt hele bær. Noen liker ikke klumper i syltetøyet i det hele tatt. Da kan alt stavmikses sammen. Holder 3-4 dager i kjøleskap.
Bruker du ikke blåbær er det kanskje lurt med noen dråper sitron så ikke syltetøyet blir brunt. Så får du sneket inn litt c-vitamin også :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.