søndag 26. april 2015

Gluten og melkefritt Gulrotbrød

Se dette fantastiske brødet:

Oppskriften fant jeg i bladet Bake, der de hver gang også har med noen glutenfrie oppskrifter. Veldig bra magasin:)
Jeg klarer som vanlig ikke å følge oppskriften på grammet, så jeg tilsatte mel slik at brøddeigen kunne eltes og formes til rundt landbrød, og jeg må jo si at dette ser enda mer fristende ut. Skorpen var sprø og innmaten var deilig myk og med søt, god smak. Innmaten ble ikke klissete slik glutenfritt brød noen ganger kan bli. Jeg kunne skjære i tynne skiver og det smulet heller ikke.

200 gram gulrot i grove biter
50 gram solsikkefrø eller mandler (jeg brukte solsikkefrø)
1 - 1 1/2 ts tørrgjær
1 1/2 ts salt
1 ss honning
1 egg
200 g lunkent vann
1-2 ss fiberhusk 
3-4 ss olje
300-500 g glutenfritt mel, jeg tror Schärs mix B passer fint, oppskriften i bladet har Toromix, det går sikkert også fint.

Ha gulrot, frø/nøtter, gjær, salt, honning, vann og egg i blender eller foodprocessor. Kjør til en jevn masse. Ha i fiberhusk og olje. I oppskriften står det at fiberhusken skal svelle en halvtime. Det droppet jeg.
Hell gulrotblandingen i bollen til kjøkenmaskin hvis du bruker det.
Ha i mel en toppet spiseskje av gangen mens maskinen kjører eller mens du rører. Deigen skal begynne å slippe bollen såvidt og skal ikke kjennes særlig klissete.
Ha deigen over på bakematte eller kjøkkenbenk melet med rismel. Elt sammen ved å klappe deigen flat, brette den i to og gjenta noen ganger klapping og bretting. Lag tilslutt en ball av deigen. Har du hevekurv, kan du bruke det, men husk å strø godt med rismel først. Har du ikke kurv, gjør det ingenting, men da må brødet heve på bakepapir. Mulig du må forme brødet litt før du steker det. La heve 1 time dekket med plast.
Siste halve timen skrur du på ovnen 225 grader.
Har du pizzastein, settes denne inn i kald ovn. 
Har du ikke pizzastein, kan du bruke en bakeplate. 
Snitt toppen 1- 1 1/2 cm med skarp kniv i kryss eller på tvers.
Løft brødet forsiktig over på pizzasteinen eller bakeplaten, sleng ca 1 dl vann i bunnen av ovnen og lukk ovnsdøra raskt igjen. Dampen gjør at skorpen blir sprø og brødet hever seg litt ekstra når det steker.
Stekes 35-45 minutter. Avkjøl på rist.
La brødet avkjøle helt før du skjærer i det.

1 kommentar:

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.