søndag 12. april 2015

"Rug"-brød med chiafrø, glutenfritt, melkefritt og paleo

Bilderesultat for wilma flintstone cooking
Jeg laster ned en drøss med gratis kokebøker på Amazon Kindle. Og mange er veldig bra.
Her er en oppskrift fra en som heter Quick And Easy Gluten Free Bread Recipes. Oppskriften er i tillegg til å være glutenfri, også melkefri, gjærfri og paleo (steinalderdiett)
Jeg har ikke laget brødet, men syns oppskriften virker spennende. Jeg linker til ingredienser som er å få tak i på Iherb, verdens beste nettbutikk på alt mulig du måtte trenge til en sunnere livvstil. Mye billigere enn i Norge. Har du ikke bestilt derfra før, sjekk ut siden min med iHerbfavoritter, der finner du tips og råd til bestilling, samt en kode som du kan bruke første gang og få 5-10 $ i rabatt.

2 1/2 dl mandelmel
1,75 dl malt linfrø, gyldne eller brune
1/2 ts salt
1/2 ts natron
3/4 ts cream of tartar, eller vinstenpulver/kremortartari som det heter i Norge
3 egg
2 ss olivenolje
0,6 dl vann
1 ts honning
2 ss chiafrø
(du kan evt tilsette noen karvefrø for å få litt mer rugbrødsmak)

Ha mandelmel, linfrømel, salt, kremortartari og natron i en bolle og bland sammen.
Bland egg, olje, honning og vann i en annen bolle. Bland det våte i det tørre og ha tilslutt i chiafrøene. Ha deigen/røra i en smurt liten brødform (ca 1 liter)
Stek ved 180 grader i 30-35 minutter til en kakenål stukket i midten kommer ren ut igjen.
La avkjøle litt i formen før du tar det ut og avkjøler helt på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.