søndag 18. oktober 2015

Glutenfritt linfrøbrød med havre


Etter å ha laget det italienske landbrødet 3 ganger med like bra resultat hver gang, ville jeg i dag lage et brød som var litt sunnere og grovere. Linfrø inneholder masse sunne omega3-fettsyrer i tillegg til at de er veldig rike på fiber, B-vitaminer (B6, B9, B1, B3) og mineraler som magnesium, kalium og fosfor.
Jeg bruker en Ankarsrum når jeg baker brød. Den er helt fantastisk, på denne maskinen er det bakebollen som går rundt, og ikke deigkrok eller visp. Her slites ikke motoren når man baker brød, så maskinen er utrolig holdbar. De har faktisk hatt samme type maskin siden 1940 (jeg får ikke betalt for å skryte, altså)
Maskinen jeg har er noen år gammel. Den het da Electrolux Assisten, men byttet navn til Ankarsum da de lagde en Assistent som ser litt ut ála Kitchen Aid. Ankarsrum er et lite sted i Småland der Electrolux har laget sine produkter siden 1969.

Nok til 2 stooore brød:
14 dl fingervarmt vann
4 toppede ss fiberhusk
1 dl linfrø, grovmalt i kaffekvern eller blender
2 dl havregryn
1 1/2 ss tørrgjær
2 ss rårørsukker (se nå oppskriften for fremgangsmåte)

2 1/2 dl potetmel
2 dl bokhvetemel
3 dl fint rismel
1 1/2 dl sorghum-mel (eller tilsvarende bokhvetemel i tillegg til 2 dl)
2 ts xanthangum
2 ts bakepulver
1 ss salt

(På de italienske landbrødene brukte jeg tapiokamel i tillegg, men her glemte jeg det helt. Ser ut til at det gikk bra det også :)
Du kan erstatte 1 dl av rismelet med tapiokamel.)

Ha vann i bakebollen. Tilsett fiberhusk mens du visper med en håndvisp. På denne måten unngår du geléklumper. Ha i havregryn, linfrømel, gjær og sukker. La dette stå i 10-15 minutter. På denne måter gir du gjæren en liten start, og fiberhusk, linfrø og havregryn sveller. Da er det lettere å se når du har tilsatt nok mel i eltingen.
Bland sammen meltypene, xanthangum og bakepulver, og tilsett dl for dl mens kjøkkenmaskinen går på sakte hastighet.
Når deigen begynner å slippe kanten på bollen og kroken/deigrullen bittelitt, kan du øke farten til middels hastighet og la maskinen jobbe 3-5 minutter til.
Ha deigen over på en bakematte/benkeplate melet godt med rismel.
Jeg liker å elte inn rismel til jeg er fornøyd med konsistensen på deigen. På denne måten har jeg mer kontroll, siden jeg da kjenner når jeg er fornøyd. Brødemnene skal være litt myke, men skal ikke være veldig klissete.
Bruk teknikken som beskrevet her for å elte inn mer rismel og forme til 2 brød.
Jeg anbefaler virkelig å bruke hevekurver. Deigen er ganske myk, men blir mer fast etter heving. Hevekurvene lar da brødemnene holde formen under heving.
Har du ikke hevekurv, bruk godt smurte og melet store brødformer eller la brødemnene heve under boller slik at de holder formen. Da må du mele brødemnene godt slik at de ikke sitter fast i bollene. Husk å la brødene heve på bakepapir dersom du ikke har hevekurver. Da er det lettere å flytte brødene inn i ovnen når de skal steke.
Dekk til med plast og la heve på et lunt sted 1/2 time til 1 time. Deigen skal heve seg til minst dobbelt størrelse.
Sett stekeovnen på 250 grader med en pizzastein på nederste rille. Har du ikke pizzastein, kan du bruke en bakeplate.
Snu brødene og legg de på bakepapir dersom du bruker hevekurv.
Snitt brødene med en skarp kniv.
Skyv brødene inn i ovnen, sleng 1 dl vann i bunnen av ovnen og lukk raskt igjen døren.
Dampen gjør at brødene får en sprøere skorpe og hever seg bedre under steking.
Senk varmen til 200 grader og la steke i minst 1 time. Bank på brødene. Du skal høre en "hul" lyd. Stek litt til hvis du syns brødene er for bleke, men sjekk hvert 5. minutt.

Avkjøl HELT på rist før du skjærer i brødet. På den måten blir brødet enklere å skjære i.
Dette bør du alltid gjøre ved glutenfri brødbakst. Det er vanskelig, for det lukter jo fantastisk av nybakt brød :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.