fredag 22. januar 2016

Paleo marengs




Jeg har lenge forsket på å klare å lage marengs uten raffinert sukker. Forsøkene har vært mange, og resultatet har heller vært dårlig. Helt til nå...
De tidligere forsøkene har blitt myke, flate saker som ihvertfall ikke kan kalles marengs.
Denne gangen prøvde jeg en ny fremgangsmåte: Nemlig å lage såkalt sveitsisk marengs.
Det går ut på å varme massen over vannbad og så piske den stiv etterpå. Og yes! Jeg klarte det! Nå ble det florlette marengs som var sprø, litt seige inni og ja, ganske perfekte. Kanskje ikke de vakreste, men ved å bruke en annen type sprøytetip, tror jeg den sitter.
Jeg prøvde med kokossirup og lønnesirupsukker. Begge deler fungerte bra, men jeg syns nok at de med lønnesirupsukker smakte best. Det går helt sikkert an å bruke vanlig lønnesirup eller kokossukker også.
Til 2 brett med små, eller 1 brett store trenger du bare 2 ingredienser :
2 eggehviter
1 1/2 dl lønnesirupsukker eller kokossirup

Forvarm ovnen til 125 grader varmluft.
Ha eggehviter og søtning i en bolle over lett kokende vann. Rør/visp hele tiden til sukkeret er oppløst eller til massen har 60 grader. Ha massen over i bolle til kjøkkenmaskin  med visp og visp til massen er stiv.

Massen skal se ca slik ut.
Ha massen over i en sprøytepose og sprøyt ut passe store marengs på bakepapirkledd bakplate. Husk jo større, jo lenger steketid og evt svakere varme.

Ta ut en mareng etter ca en time. Den kan fortsatt være litt myk. La avkjøles på benken ett minutt eller to.. Har den stivnet er marengsene ferdig. Hvis ikke, la steke noen minutter til før du tester en ny.
Oppbevares tørt i en lufttett boks.
Ustekt marengsmasse kan også brukes som kakefrosting.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.