lørdag 19. februar 2011

Boller uten melk, gluten og sukker

Har kommet fram til en oppskrift som gir saftig, deilig resultat tilnærmet lik vanlig hvetebakst.
Kokosmelken gjør det ekstra saftig. Det som er så greit med denne oppskriften er at du slipper å heve deigen før du baker ut bollene. Tid spart! :-)


500 g fint glutenfritt mel. Jeg bruker 150 g Toro kakemiks og resten Schärs B-mix (jeg syns ikke baksten får så mye farge med kakemiksen til Schärs, så jeg liker bedre B-mixen)
4-6 ts kardemomme
2 ss kokossukker
2 ss sukrin (bare å bruke sukrin syns jeg gir en kald metallisk smak/følelse, men å blande med annet søtningsmiddel tar bort den smaken/følelsen)
2 ts bakepulver
2 ts salt
2 egg
1 pk tørrgjær
2 ss fiberhusk
1 boks kokosmelk (400g)
1 dl vann
8 ss rapsolje eller kokosolje
evt rosiner


Bland alt det tørre i en bolle bortsett fra gjæren, sukker og fiberhusken.
Løs opp gjæren i fingervarm væske, sukker og fiberhusk.
La det stå i noen minutter til husken har blitt litt geleaktig og gjæren har begynt å virke.
Tilsett egg, olje og væsken i melet og bland i mikser til deigen har samlet seg. (5-10 min) Tilsett evt mer mel hvis deigen er for løs. Den skal være litt klissete, men skal kunne trilles ut til boller med litt olje/flytende melkefri margarin på hendene. Pass på å ikke ha for mye mel, da blir det kompakte boller.
Ha deigen over på melet evt smurt bakeflate eller fortrinnsvis en bakematte (deigen skal ikke forheves).  Elt inn evt. rosiner.(hvis du bruker rosiner er det lurt å bløtlegge de i varmt vann noen minutter og sile av vannet før de eltes inn, da slipper du at rosinene "stjeler" fuktighet fra bolledeigen.)
 Ha litt olje eller melkefri flytende margarin på hendene og trill ut boller  og ha over på bakeplate dekket med bakepapir. Dekk bollene med plastfolie.
La det heves ca 1 1/2 time. Pensle med sammenvispet egg blandet med 1 ss kaldt vann.
Settes i forvarmet ovn 250 grader i  midt i ovnen ca 10 minutter eller til de er gyldne og delikate.

4 kommentarer:

  1. Fantastiske boller som faktisk hever seg :) Stor suksess hjemme hos oss :)

    SvarSlett
  2. Er premiefan av bolleoppskriftene dine, har vel nevnt det før. Gjør motsatt av deg med fett: Margarin i bollene og olje i rundstykkene, synes det smaker greiest sånn. (Uten at jeg tror det har noen stor betydning.)

    Har prøvd på litt grovere rundstykker uten å lykkes særlig godt med det. Bare med litt frø og noe jyttemjøl så glipper den saftige og luftige konsistensen som er så flott. Har du samme erfaring eller noen tips?

    Bollene dine hos meg: http://magefolelsen.blogspot.com/2012/05/glutenfrie-boller.html

    SvarSlett
  3. Hei Heidi :-)
    Jeg har tidligere bakt veldig mye grove rundtykker og stekt i muffinsform fra IKEA. De har blitt ganske saftige og gode. Det er så lenge siden jeg har gjort det at det ikke har kommet med her. Har nesten gått litt i glemmeboka.
    Ellers kan du jo prøve denne: http://matutenmelkglutenogsukker.blogspot.com/2011/03/grovt-foccacia-brytebrd.html
    Dropp urter og salt oppå og del enda tydeligere opp i langpannen etter heving slik at det blir brytebrødaktig. Dette er ihvertfall en veldig saftig oppskrift.
    Venninnen til datteren min som ikke er allergisk mot noe, maser stadig på at jeg skal lage foccaciaen min :-)
    takk for link :-)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.