tirsdag 8. februar 2011

Cupcakes

Jeg måtte bare prøve å lage dette idag.
Kjenner at jeg blir for ivrig og det er ikke lurt med M.E, for jeg risikerer å gå på en smell. Så jeg skal nok ta det litt mer med ro. Det som er vanskelig med M.E er at det er vanskelig å kjenne når det er nok, så kommer reaksjonen etterpå.

Men cupcakes ble det. Fant en oppskrift på nettet som jeg måtte mekke litt på siden jeg ikke skulle bruke sukker.



3 1/2 dl fin melmix
1 dl sukrin
1/2 dl agavesirup
1 ss arrowrot
2 ts vaniljepulver (ikke sukker, dette er hel vaniljestang som er finmalt)
1,5 ts bakepulver
2 ss melkefritt smør. (bruker Milda Culinesse, siden dette er mesteparten raps, solsikkeog linfrøolje og minimalt med herdet fett. Kjøpes i Sverige)
1 1/2 dl rismelk.

Bland alt det tørre. Egentlig skal melet siktes, men det gadd jeg ikke. Tilsett det våte mens du rører eller har maskinen igang. Kenwoods K-krok er ypperlig hvis du har en sånn maskin.
Helles 2/3 opp i muffinsformer. Jeg hadde bare miniformer, og det ble 1 1/2 bakebrett.
Stekes ved 200 grader 15 minutter for store former, jeg tror det ble ca 10 minutter med små former.

Frosting eller glasur på norsk:

100 g melkefritt smør (her kan man bruke kokosolje hvis man ikke vil bruke margarin. Milda Culinesse er flytende, så det blir nok ikke så bra, hvis man ikke bruker sjokolade istedenfor kakao, da)
3 ss kakao
250 g melis.  (jeg tok kokosmelis, brukte 1 dl siden den koster 220 kr på helsekosten. også tilsatte jeg ca 1/2 dl sukrinmelis. Jeg syns Sukrin har en ubehagelig "smak" av kaldt, men har lest tips på andre blogger om at denne "smaken" blir borte hvis man bruker noe annet søtt sammen med den. ;-)
3 ss kaffe

Bland sammen sukker og kakao, tilsett smør mens piskeren går på full guffe. Hell på kaffen litt etter litt.
Kremen ble sinnsykt god med kokosmelisen.
Jeg ser på bildet at jeg nok må ha litt øvelse i å bruke kremsprøyte, men smaken var knallgod.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.