torsdag 17. februar 2011

Gluten-, melke- og sukkerfritt brød med kikertmel

Har fått en ny kokebok med masse spennende oppskrifter. Og etter et mislykket forsøk igår på å bake Rømertopf-brød, går jeg igang med ny oppskrift.
Jeg fulgte ikke oppskriften igår, bare slumpet sammen en deig. Brødet ble veldig godt, men det ble ganske flatt. Tror i grunnen at deigen ikke var stor nok til leirgryten.

Men her er dagens brød: Har oversatt målene fra cups til dl.
Bakeribrød


6,37 dl (2 3/4 cups)fullkornsrismel (jeg hadde ikke nok, men brukte 2 dl rismel, 3 dl Schärs b-mix og resten Toro fin melblanding)
2,3 dl (1 cup) kikertmel
0,59 dl (1/4 cup) malte linfrø
1 1/2 ts havsalt
3/4 ts xanthangum (har ikke fått det fra iHerb enda, så hoppet over det)
0,59 dl (1/4 cup) extra virgin olivenolje
0,59 dl (1/4 cup) lønnesirup ( eller agavesirup)
2,3 dl (1cup) lunkent vann 35 grader
1/2 ss tørrgjær
0,78 dl (1/3 cup) purert yam, søtpotet eller gresskar. (dette hadde ikke jeg så jeg tilsatte samme mengde vann. Mulig at det blir ekstra saftig med dette, evt kan man tilsette eplemos)


Sett ovnen på 150 grader. hell litt olje i en brødform. Dryss litt mel på bakeflaten. (jeg bruker en bakematte, hygienisk og enkel å vaske)
Bland sammen rismel, kikertmel, linfrømel, salt og xanthangum i en bolle.
Bland sammen olivenolje, lønnesirup/agavesirup, vann og gjær i bakebollen. Når du ser at gjæren aktiviseres (blandingen blir grumsete og det dannes bobler på toppen  ca.3-5 minutter) sett bakemaskinen på lav hastighet. Tilsett melblandingen og yamsen litt etter litt til deigen har samlet seg. Vær forsiktig og ikke bland for lenge, da dette kan gjøre deigen for kompakt.
Ta deigen ut av bollen og kna den forsiktig 3-4 ganger på melet bakebord. Form deigen til brødformen.
Legg deigen over i brødformen. Snitt med en skarp kniv på toppen for å hindre at brødet sprekker.
Stek til du kan stikke en kniv ned i brødet uten at det er deigrester på den når du drar den ut, ca. 2 timer og 5 minutter.
La avkjøle ca 30 minutter før du skjærer i det.

Bilde kommer så snart brødet er ferdig :-)
Får ikke til å laste opp bilde fra telefonen min, den har klikka helt. (grumf!)
Men brødet smakte deilig. Det var sprø, god skorpe på det og hadde litt nøtteaktig, søt smak. Sikkert pga kikertmelet. Innholdet var gyllenbrunt og delikat.
Men neste gang vil jeg gange oppskriften en halv gang til, fordi brødet ble litt lite til formen.
Fant et bilde her fra nettet fra noen som har laget samme brød. Brødet ser temmelig likt ut som mitt resultat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.