fredag 4. februar 2011

Hjemmelaget ketchup

Ketchup man kjøper i butikken inneholder mye sukker:
http://www.stabburet.no/eway/default.aspx?pid=0&oid=-2&trg=__new&__new=-2:15791
Å kjøpe sukkerfri ketchup på helsekosten hvis de i det hele tatt har det er veldig dyrt.
Det er utrolig enkelt å lage ketchup selv.
Og ikke minst vet man hva den inneholder når man lager den selv.
Bilderesultat for homemade ketchup
Bildet er lånt fra Vitamix,  som nok er utmerket til å lage ketchup i :)
Her en min oppskrift.
Jeg skriver ikke noen mål. Smaken er forskjellig, så det er nok greit å smake seg fram

Tomatpurè (jeg bruker nesten et helt glass av de litt store til en vanlig ketchupflaske)
Sukrin eller noen dråper stevia
Eddik (eplesidereddik eller vanlig husholdningseddik)
vann

Tilsettes i en tom ketchupflaske eller noe annet egnet og blandes godt og er ketchup-aktig.
Mine barn syns denne ketchupen er god.
Ikke bruk mer enn 2-3 ss eddik. Da kan ketchupen bli for sur, isåfall må du tilsette mer sukrin/stevia.
Du kan også tilsette litt xanthangum eller chiafrø for å få fyldigere konsistens. Da må du stavmikse ketchupen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.