mandag 21. februar 2011

Kremet, melkefri blomkålsuppe

Et lite persilledryss og litt trøffelolje over suppen før servering....mmmmmm!

Etter at jeg begynte å  lage supper selv, har det ikke kommet noen ferdigsuppeposer inn i mitt hus.
Her har jeg full kontroll på hva suppene inneholder. Kun et fåtall av suppeposene er uten melk og /eller gluten, og de inneholder mye rart for at den skal holde seg i mange år i posen, bl.a transfett.
Suppe er også utrolig lettvint å lage selv, du kan ha mange eller få ingredienser.
Du trenger heller ikke skjære alle ingrediensene pent opp heller hvis du skal mose den med stavmikser slik jeg har gjort her. Lettvint og enkelt, det liker jeg.
Slik gjør jeg det:

1 gul løk delt opp i grove skiver
3-4 hvitløksfedd eller mer ved behag. Grovhakkes
2 ss olivenolje eller kokosolje 
2 buljongterninger f.eks kyllingbuljong. Pass på at det er glutenfritt. Evt kan også fond brukes. Det inneholder vel ikke transfett, men pass på innholdet, noen inneholder melkestoffer og/eller gluten
1-2 blomkålhoder (avhengig av størrelse) delt i buketter
5 dl vann eller litt mer hvis suppen blir for tykk
1 sojafløtekartong
salt og pepper


Stek løk og hvitløk i gryten på middels varme til det blir mykt. Smuldre oppi buljongterningene, eller ha oppi fond. Ha i vannet og blomkålen og kok det hele mykt.
Kjør stavmikser i gryten til alt er glatt og fint.
Tilsett soyafløte og smak til med salt og pepper.
Hvis suppen er for tykk, kan du tilsette mer vann.

Til dessert er vel pannekaker en hit.
Det serveres med agavesirup, kokosmelis, hjemmelaget syltetøy eller frukt.
Anbefaler på det sterkeste å kjøpe pannekakejern. Kjøpte mitt på Jernia.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.