fredag 11. mars 2011

Grovt focaccia-brytebrød "the best-ever"

Mange av oppskriftene mine blir til mens jeg kokkelerer. Noen ganger er det veldig vellykket og mannen min sier at jeg må huske på hva jeg har gjort for å få det så bra til. Jada, dette husker jeg, sier jeg, og etterpå er det glemt. Som den gangen for 20 år siden lagde en ultravellykket paella som jeg ikke aner hvordan jeg fikk til.
Så mye av denne bloggen er til for at jeg skal samle oppskrifter jeg selv er fornøyd med.
Idag tenkte jeg egentlig å bake et brytebrød, men så fikk jeg lyst til å gjøre en vri på det.

Det ble supergodt, sprøtt pga vanndampen og hadde deilig smak av olivenolje, salt og rosmarin. Poden i huset sa det var det beste han hadde smakt, og det sier han ikke for å trøste meg. Tro meg!

3 ss kokosolje
7 1/2 dl varm vann. (40-50 grader)
1 dl fibrex
2 ss fiberhusk eller pofiber
2 ss agavesirup
bland dette sammen i en bolle for seg og la det svelle 10-15 minutter. Det blir en ganske guggete masse, men det er med på å binde sammen deigen og holde brødet saftig.


1 1/2 dl glutenfri havregryn
1 1/2 dl maisenna
2 ts hvitløkspulver
1 ts urtesalt
1 ts rosmarinsalt (grovt salt med tørket rosmarin)
1 pk gjær
1 ts xanthangum,( kan droppes)
7 dl grov mix (jeg brukte Lailas grove mix kjøpt i Sverige, men Toro og Semper passer også bra her. Vil du ha finere brød, kan du bruke Schärs B-mix)

Olivenolje til å ha oppå brødet
Rosmarin
salt

Bland det tørre bortsett fra gjæren. Lag en grop og strø i gjæren og hell på 1/3 av væsken. La det godgjøre seg i 10 minutter.
Bland i resten av væsken og elt med maskin i ca 10 minutter.
På slutten av eltetiden pleier jeg å helle litt olivenolje langs kanten mens maskinen går litt til.
Da blir deigen mindre klissete.
Hell deigen i en langpanne (jeg brukte en sånn som man kan sette lokk på)


Klapp deigen ut til 2 1/2 cm tykk lefse. Bruk en deigskrape til å dele i passelige biter. (se bilde) 








Sett på lokk eller dekk med folie og la det heve til dobbel størrelse.


 Prikk i deigen med en finger, ringle over olivenolje og dryss over rosmarinsalt.
Settes inn i forvarmet ovn på 220 grader. Sleng 1/2 dl vann i bunnen av ovnen rett før du lukker igjen døren. Dette gjør at skorpen blir sprø. Stekes i 20-30 minutter til du har en sprø, gyllen skorpe 




Brødet koser seg i ovnen nå, og det lukter herlig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.