onsdag 18. mai 2011

Sweet chili-svinekoteletter med hampfrøsmør-ris

Hm! Jeg må få meg sprekere servise ;-) Sweet chili-koteletter med kokte økologiske gulrøtter og broccoli , sjy fra kotelettene og hamfrøsmør-krydret ris.

Middagen idag ble en oppfinner-oppskrift. Sånn blir det ofte når jeg ikke klarer å planlegge middagene. Jeg klarte å lage ukemeny en gang før påske, men det ble med det, jeg får nok prøve igjen. 
Til helga, kanskje?.........

Dette er ikke sukkerfritt pga sweet chilisaus, men minstemann her er ikke noe stor middagsspiser, så voldsomt med sukkerinntak ble det ikke på han. Jeg vet ikke om det finnes noen ferdig sweet chilisausen, men det går jo an å lage selv.

Til dagen middag brukte jeg:
5 svinekoteletter
2 ss kokosolje
4-5 ss sweet chilisaus
3 hele løk, skrelt og delt i 4
3-4 knuste hvitløksfedd
2 ss soyasaus, det finnes glutenfrie. Jeg har en soppsoya jeg kjøpte for årevis siden på Ultra. Den er uten hvetemel.

Smelt kokosolje, tilsett chilisaus og soyasaus og brun kotelettene i dette et par minutter på hver side.
Kok ut pannen med 3 dl vann. Legg i løken
Legg kotelettene i et ildfast fat, og hell sjyen med løk over. Sett i stekeovnen på 130 grader i 1-2 timer  (avhengig av tykkelse) til kjøttet blir mørt.

Kok ris i passe mengde.
Tilsett 2 ss kokosolje, 1 ss hampfrøsmør (fått fra iHerb idag) og 1 ts Herbamare eller Trocomare urtesalt.
Hampfrø-smør-risen.

Server med grønnsaker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.