onsdag 18. mai 2011

Yummy-hummy sjokolade!

Endelig kom innlegget mitt tilbake. Piof!


Endelig var det min tur til å prøve meg på sjokoladelaging.Jeg tok utgangspunkt i oppskrift i Jessica's Raw Chocolate recipes, men klarte som vanlig ikke å holde meg til oppskriften :-)

Oppskriften var på raw sjokoladebarer med hvit og mørk sjokolade med kanelsmak.

Jeg hadde puffet mais og poppet hirse som minstemann hjalp meg med å knuse med en kjevle.(hadde det i en plastpose, så var det bare å dælje løs)

 Det ville jeg prøve å ha i, så det ble noen med knust, puffet mais, noen med poppet hirse, og noen som var ren sjokolade. De med poppet og puffet fyll ble jo selvfølgelig ikke raw. I tillegg hadde jeg i både lucuma, stevia english toffee og mesquite som heller ikke stod i oppskriften, så den opprinnelige oppskriften var egentlig bare kakaosmør, kakaopulver og agavesirup. :-)

Oppskriften ble ca. slik:



140 g kakaosmør

50 g agavesirup (raw) (eller ikke) (eller annet egnet søtning)

1 klype himalayasalt

1 pipette stevia english toffee

1 pipette vaniljeessens

2 ts mesquite

2 ts lucuma

Knust puffet mais eller

knust poppet hirse (eller litt av begge)



Smelt kakaosmøret i vannbad, tilsett agavesirup og himalayasalt og kjør dette i en blender. Tilsett deretter stevia english toffee, vaniljeessens, mesquite og lucuma. Blend dette godt.

Legg knust maispuffer eller knust hirsepopper i silikonformene og hell på sjokoladen.

Jeg tok halvparten av hver, samt en rad uten noe i. Sett formene i kjøleskapet og la det stivne til det er ferdig. Njuuuuta!

Det ble veldig godt! Spesielt de som hadde litt knasende fyll :-) Jeg er aldri så lite stolt av meg selv. Så lettvint det var! Det som tok mest tid var å smelte sjokoladen i vannbad, og det å vente til sjokoladen hadde stivnet

 ;-)

Jeg brukte disse silikonformene kjøpt på Ikea for en tier. Det fungerte fint :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.