tirsdag 26. juli 2011

Glutenfritt brød uten gjær: Superenkelt og sunt. No-knead-yeastfree-gluten free bread :-)

Beklager dårlig billedkvalitet, her er det brukt mobilkamera. Slik ble iallefall brød uten gjær seendes ut :-)

Jeg ville se om det gikk an å lage no-knead-glutenfritt brød uten gjær,og langt inni hjernen min et sted mente jeg å huske at honning kan brukes til å heve brøddeiger. Jeg ville i tillegg lage et brød som ikke inneholdt ferdige melblandinger, men litt av hvert av de meltypene jeg hadde i skapet mitt.
Og ja, deigen hevet seg faktisk. Jeg var ikke sikker på om deigen ville heve seg, så etter noen timers heving satte jeg en svart strek utenpå bakebollen for å lettere se om deigen hevet seg.
Etter å ha godgjort seg hele natten hadde deigen steget 1-2 cm over den svarte streken.

Men jeg fant ut at denne deigen også trenger varme, for da jeg satte på stekeovnen for å steke det andre no-knead-brødet med gjær, spratt lokket på bakebollen av flere ganger pga hevingen. Det var gøy å se at man faktisk ikke trenger gjær for gjærbakst. Honning inneholder mye sukker, så for en  med candida er ikke denne oppskriften å anbefale. Jeg skal se om jeg kan finne ut om noe annet kan brukes istedet. Honning er mer enn bare tomme kalorier som raffinert sukker ofte blir omtalt som. Honning inneholder i små mengder vitaminer, mineraler, aminosyrer og antioksidanter. I denne oppskriften har jeg brukt 1 ss honning.
De forskjellige meltypene slumpet jeg bare oppi, så her blir det ca-mål.


6 dl vann
1 ss honning
1-2 ts salt
1 dl Fibrex eller sukkerroefiber
1 dl gresskarkjerner
1 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1 ss fiberhusk
ca 1/2 dl rismel
ca 1/2 dl maisstivelse
ca 1 dl bokhvetemel
ca 1 dl knust bokhvete
ca 1 dl kikertmel
ca 6-8 ss kokosmel.
1-2 dl rapsolje


Bland sammen fingervarmt vann, honning og salt. Ha oppi Fibrex, gresskarkjerner, solsikkefrø, fiberhusk og linfrø. 
Bland lett i alle meltypene til deigen samler seg til en klump.
Hell olje i langs kanten og fordel rundt deigen.
Sett på lokk og sett til heving over natten, og helst opp mot ett døgn.
En halvtime før steking setter du på ovnen på 250 grader med en støpejernsgryte i ovnen. (denne skal du steke brødet i)
Ta ut gryten med grytelapper. Den er veldig varm.
Løsne kantene på brødet forsiktig fra bollen og hvev deigen over i den varme gryta. Rist evt  litt på gryta for å få deigen til å ligge midt i. Pensle med vann og strø på frø som feks solsikkefrø, gresskarfrø og/eller linfrø.
Ha på lokk eller dekk til med aluminiumsfolie og stek i 30 minutter.
Ta av lokket og stek videre til skorpen er sprø og yummy. Det tar ca 30 minutter til.
Bank på brødet med en skje for å høre om skorpen er sprø nok.
Fremgangsmåte med bilder av brødet med  gjær finner du her 

Brødet med disse meltypene ble ganske godt, hadde litt søt/nøtteaktig smak pga kokosmel og kikertmelet. Det ble litt mer kompakt og hang litt mindre sammen enn brødet med Shärs mix. Kanskje jeg kan bruke xanthangum neste gang. Her er det bare å prøve seg fram til man blir fornøyd med resultatet. Meningen med denne oppskriften var å bevise at man kan bake brød uten gjær og bakepulver, og det syns jeg at jeg har klart :-)

6 kommentarer:

  1. har du hørt om denne "osten" ? http://www.daiyafoods.com
    vet du om det går an å få den til norge??

    SvarSlett
  2. Dette må prøves :)
    Er det mulig å bruke 2 dl bokhvetemel, isteden for 1 dl bokhvetemel + 1 dl knust bokhvete=

    SvarSlett
  3. Anonym: Den "osten" så herlig ut, men det ser ut som om den bare distribueres i USA og Canada. Har sett andre "oster" av liknende typer som dessverre også bare distribueres over there. Håper noe av det kommer hit. Soyaostene som selges her er ingen slagere hos oss.

    Kristine: Det går sikkert fint å bruke andre typer mel i denne oppskriften. Jeg ville prøve ut om honning hevet brød-deig, og det gjorde det jo :-)Jeg vil gjerne ha tilbakemelding på utprøvingen :-)

    SvarSlett
  4. Har du noen forslag til glutenfritt,melkefritt, fruktosefritt(ikke honning,frukt,sukker+++), gjær og maisfritt brød? Har sett på oppskriftene dine men alltid en av dem som lurer seg inn :-( Da hadde jeg blitt veldig glad!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Finner ikke noen oppskrifter uten det her, dessverre. Kanskje du kan Google det? Det eneste jeg har oppskrift på uten er knekkebrød. Jeg spiser bare det om dagen, for gjær er visst ikke bra for meg heller :)

      Slett
  5. Flott blogg du har :)
    Kan ikke ha honning, ellers hadde prøvd den her!!!!
    Ha en flott dag :)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.