onsdag 31. august 2011

Bounty-The taste of paradise (melkefri, sukkerfri og glutenfri!) Lavkarbo!


Etter å ha sett flere og flere legge ut oppskrift på denne sjokoladen ble jeg nødt til å prøve selv idag.
Kjernesunn Nordkvinne, Lilalife, Mjuuugly, Saras Verden og sikkert enda flere har lagt ut gode oppskrifter på bounty.
Jeg tok utgangspunkt i Kjernesunn Nordkvinnes oppskrift, men som vanlig klarer jeg ikke å holde meg helt til oppskriften, siden jeg ikke hadde nok kokosmasse. Jeg tilsatte litt kokosmel i tillegg. Det er jo nesten det samme som kokosmasse, bare at kokosmelet jeg bruker er raw, så det inneholder ekstra mye sunne saker :-)
Dette er lavkarbosjokolade, folkens. Den har til og med ekstra sunne ingredienser: kokosolje, kokosmel og mørk sjokolade. Vil du være ekstra sunn, kan du lage den med hjemmelaget raw sjokolade og raw kokosmasse. 
Litt nøyaktige mål og litt ca-mål:

160 g kokosmasse
Kremen av 1 boks kokosmelk, dvs det som stivner på toppen i kokosmelkboksen. Sett boksen i kjøleskapet en times tid før bruk hvis det er varmt på kjøkkenet ditt.
2 ss kokosmel. (kan erstattes med litt mer kokosmasse hvis du ikke har det)
2 toppede ss kokosolje
3 småpakker Stevia
litt xylithol (smak til)

Mørk sjokolade til sjokoladetrekket (jeg brukte det jeg hadde igjen av forskjellige, alt fra 70% til 90%. Det var ca 150 gram ++)
2-3 ss kokosolje.

Varm forsiktig opp kokoskremen og kokosoljen til det er smeltet. Tilsett kokosmasse, kokosmel og stevia. Smak til med xylithol hvis du syns det trengs. Lavkarboere er ikke så glad i xylithol, så det kan erstattes med sukrin.
Ha dette over i en form som er dekket med bakepapir. Smør utover så det blir 1 1/2-2 cm tykt.
Sett i fryseren en halvtimes til en times tid. 
I mellomtiden smelter du sjokoladen til trekket i vannbad sammen med kokosoljen.
Ta ut kokosmassen og del i passe store biter med en skarp kniv.
Dypp hver bit i sjokoladen og legg over på bakepapir igjen. Sett i fryseren igjen og gjenta dyppingen én gang til. Da blir det ekstra tykt sjokoladetrekk.
Smelter sjokoladen fort, kan den oppbevares i fryseren til den skal nytes og fortæres.

Om det var godt??? Mmmmmmm!!!!
Datteren i huset trodde hun ikke likte Bounty. Denne likte hun ;-) 



5 kommentarer:

  1. Skjønner at jeg må lage sånne jeg også. Akkurat som du, jeg har sett det rundt om på "alle" blogger.

    SvarSlett
  2. :-)superenkel og veldig god! :-)

    SvarSlett
  3. Hei hei :-)

    Er det stor eller liten boks med kokosmelk du bruker? Tenkte å lage disse i dag, så kjempe gode ut :-)

    SvarSlett
  4. Linda Marie: Jeg bruker en 400 ml boks. Lykke til!
    :-)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.