onsdag 14. september 2011

Fårikåltid :-)



Høsten er den store fårikåltiden, og idag blir det en slik middag.
Vi kaller det skjelettmiddag her i huset, for yngstemann er ikke alltid like grei i matveien. Jo skumlere eller eklere navn, jo bedre.
Tradisjonelt sett blir fårikål laget med bittelitt hvetemel, men det bruker ikke jeg, så dette blir uten melk, gluten og sukker.
Fårikål smaker minst like godt neste dag. Lag en stor porsjon og spis og nyt flere dager til ende.

2 1/2 KG fårikålkjøtt av lam
1 kålhode
hel pepper 
salt
5-8 dl vann


Legg lagvis kjøtt og kål, med kjøtt nederst i en stor kjele.
Dryss noen hele pepperkorn og litt salt mellom hvert lag.
Hell på vann, kok opp og senk så varmen og la det trekke i 2-3 timer til kjøttet er mørt og yummy.
Serveres med kokte poteter.
Velbekomme :-)

6 kommentarer:

  1. Tusen takk for inspirasjon! Denne siden kommer jeg til å bla opp ofte :-)

    SvarSlett
  2. Takk for ros, det liker jeg :-)

    SvarSlett
  3. Kjekt med nye navn på god mat.
    Her om dagen serverte jeg torsk fra verdensrommet med potetufo (rett og slett skivet, stekt potet) - og de gikk ned på høykant hos 3 englebarn.
    Ble nesten for lite mat, gitt...

    SvarSlett
  4. :-D Noen ganger må man ha litt fantasi for å få barna til å prøve noe nytt ;-)

    SvarSlett
  5. Det SER godt ut, og jeg vet det er som å banne i kjerka, men fårikål og jeg blir dessverre ikke bestevenner ;-)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.