lørdag 17. september 2011

Paleo-brød, lavkarbo, glutenfritt, melkefritt og kan bli sukkerfritt :-)

Jeg fant på Elanas Pantry denne oppskriften på glutenfritt brød laget med steinaldermatingredienser.
Glutenfritt brød er hverken sunt eller lavkarbo. Dette brødet er det! Honningen kan byttes ut med agavesirup eller yaconsirup.
Jeg har ikke laget brødet selv, venter på mandelmel fra iHerb. Jeg har bakt det med egenprodusert mandelmel. Massen som ble igjen etter mandelmelk-laging tørker jeg i dehydratoren. Det ble litt kakeaktig smak på det og absolutt ikke like høyt brød som på bildet, så neste gang vil jeg lage dobbel porsjon og ikke øke mengden med yaconsirup. :-) For ellers ble det godt. Det er kanskje lurt å hive oppi litt fiberhusk eller xanthangum for å få brødet til å henge mer sammen også.
Bildet har jeg lånt fra Elanas Pantry så lenge.
1 1/2 cups mandelmel. Mel laget uten skallet på mandlene, såkalt blanched almondflour.
2 ss kokosmel
1/4 cup mel av knust gyllen linfrø
1/4 ts salt
1 1/2 ts bakepulver
5 egg
1/4 cup kokosolje
1 ss honning, agavesirup eller yaconsirup
1 ss eplesidereddik


Ha mandelmel, kokosmel, linfrø, salt og bakepulver i en kjøkkenmaskin eller blender. Bland det sammen med ved å "pulse"(norsk oversettelse tas gjerne imot, kommer ikke på noe nå)
Ha i egg, olje, søtning og eddik mens du fortsatt "pulser"
Hell røren i en oljet brødform.
Stekes ved 200 grader i 30 minutter.
Avkjøl og server.



4 kommentarer:

  1. Hei, jeg har også påørvd meg på dette brødet, men mitt ble mer som en tjukk deig enn en røre! og den hevet seg heller ikke. Hvordan gikk det da du lagde det igjen?
    Tusen takk :)

    SvarSlett
  2. Røren var som en litt tykk kakerøre. Ikke helt flytende, men heller ikke for tykk. Kanskje man kan tilsette mindre mandelmel?
    Mandelmelet jeg lager suger til seg mye fuktighet.
    Det må stekes med en gang når det inneholder bakepulver, tror jeg. Mitt hevet seg ikke kjempemye, men litt. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, får prøve igjen :)
      Det samkte jo veldig godt !

      Slett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.