søndag 20. november 2011

Ristede mandler: Åh, så godt!


Jeg prøvde meg på flere porsjoner mislykkede brente mandler. Enten ble de for klissete eller så ble de for brent. Å lage brente mandler uten raffinert sukker var ikke lett, nei.
Da fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på salte ristede mandler istedet, og det ble veeeeldig godt. Det var fantastisk mye enklere enn brente mandler.
Slik gjorde jeg det:

Helte en skvett med druekjerneolje i en tykkbunnnet kjele. Hadde i mandler, himalayasalt og urtesalt. Ristet dette på middels til svak varme mens jeg rørte rundt av og til (ganske ofte). Pass på at ikke mandlene blir brent, for det er ikke så godt. De er ferdige etter 10-15 minutter.
Du kan også riste de i ovnen på 175 grader like lenge. Rør rundt av og til.
Mandlene ble sprø og smakte nesten litt popcornaktig med urtesaltet.
Jeg brukte denne typen, som jeg anbefaler til alt fra ris og pasta til egg, salat og...... ja til alt, egentlig. :-)

3 kommentarer:

  1. :-) Jeg tror nesten jeg lager mandelmangel pga alle mandlene jeg rasker med meg fra frukt og grønnsaksdisken. Det har blitt noen kilo.

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.