torsdag 24. april 2014

Lag kombucha-scoby fra butikkjøpt kombucha

Jeg har lenge vært nysgjerrig på kombucha, denne sprudlende teen som så mange snakker om, men jeg har ikke klart å få tak i scobyen som man trenger for å lage kombucha selv. Jeg vet at man kan finne dette på forskjellige facebooksider og på forum, men jeg som er en liten forskerspire ville se om det gikk an å få til å lage en scoby selv, så da måtte jeg jo bare prøve.
Jeg kjøpte denne. Den kostet under 5$ på iHerb. Den er gått ut av sortimentet, men de har flere typer.
Jeg har ikke kommet så langt i prosessen at jeg har smakt på teen, for først må jeg jo ha en scoby, og så må jeg lage kombucha.

Kort fortalt er kombucha-te en syrlig fermentert drikk med naturlig kullsyre som inneholder en rekke bakterier som skal være nyttige for kropp og sjel. Den har røtter fra Kina og kan spores tilbake flere hundre år før kristus.
For å lage kombucha trenger du en scoby (Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeast) Det er en geléaktig flat kake som dannes på toppen av teen når den har stått noen uker. Kaken er en kultur av gjær og bakterier. Denne skal legges i ny te som er sukret (bakteriene og gjærsoppen spiser opp sukkeret) og etter noen uker dannes en ny scoby, slik at du nå har 2 stk. Etterhvert kan du begynne å gi scobyer videre fordi du har for mange. Men så langt har jo ikke jeg kommet. Nå er jeg i startfasen av å lage min egen kombucha.
Jeg har fått en bitteliten scoby fra teen jeg la over i et lite glass.
Kombucha in the making. Ikke så lett å se, men på toppen flyter det en 1/2-1 cm tykk scoby.
Her er det nye hjemmet til min bittelille scoby.

I et større glass hadde jeg en blanding av kombuchaen og ny te med sukker. Den har ikke blitt så tykk enda, bare en mm, men det skjer noe der også.
I det store glasset hadde scobyen hengt seg litt fast i kanten av glasset. Den er ganske tørr på toppen, men jeg dyttet den ned i glasset igjen, så jeg gir den noen dager/uker til.

Slik det ser ut, så er det den konsentrerte teen fra flasken som har gitt den tykkeste scobyen. 
Enkelt og greit, bare helle teen over i et glass som er rent, helst sterilisert. Pass på å vaske hender i varmt vann, IKKE bruk antibakteriell såpe, da det kan skade bakteriene. Ha et klede over slik at luft kommer til, men med små nok hull til at støv og skit ikke kommer inn i glasset. 

(I det andre, større glasset hadde jeg te av 4 teposer 6 ss te og 1/2 liter kokt vann. Jeg lot teen trekke i 30 minutter og rørte rundt med en treskje. Ikke bruke metall. Når teen var avkjølt til romtemperatur, helte jeg over 3/4 av flasken (brukte den siste 1/4 til den bittelille) Hadde på klede og festet en strikk rundt toppen av glasset.)

Sett det et lunt og halvmørkt sted (jeg satte glassene på toppen av langskapet på badet, etter at de hadde stått på kjøkkenbenken et par ukers tid, og lite hadde skjedd. Da trivdes babyene mine bedre.)
Etter ti til tjue dager bør du se at det har dannet seg en scoby på toppen, i bunnen eller midt i mellom. Hvis ikke, kan du la det stå enda lenger.
Så langt har jeg kommet nå. Jeg har laget klar en ny te som jeg skal legge scobyen og resten av væsken fra det lille glasset i.
Dette er spennende!

Her er en ganske omstendig forklaring på hvordan det kan lages, men mange gode tips.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.