Viser innlegg med etiketten diverse. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten diverse. Vis alle innlegg

mandag 7. desember 2015

Krumkaker uten melk og gluten


Krumkaker er jamen en ganske brukbar julekake. Den kan spises for seg selv eller fylt med krem eller is.
Disse har en nydelig smak er sprø og holdbare slik at du slipper å få smuler over hele når du skal spise dem.
De er litt myke akkurat når de er ferdigstekt, men de stivner etterhvert som de blir avkjølt, slik som alle krumkaker er. :)

Jeg prøvde Berit Nordstrand/Synnøve Findens Rapskokos til denne oppskriften. Det fungerte utmerket.

Hvis du liker en ekstra snert i kakene, kan halvparten av vannet byttes ut med cognac eller rom.
Oppskriften er enkel å huske. 120 gram av hver ingrediens, bortsett fra rismel og tapioka der er det 60 g av hver og xanthangum :)

tirsdag 1. september 2015

Paleo plomme- og eplechutney

Jeg var så heldig at jeg fikk plukke så mye plommer jeg ville hos hyttenaboen. Det var små, røde, søte plommer. Og jeg plukket alt for mye....
Godt modne plommer har jo begrenset holdbarhet, så jeg måtte bruke de til noe.
Plommesyltetøy har jeg laget tidligere uten stor suksess, så jeg ville lage noe nytt.
Plomme og eplechutney er jo godt tilbehør til mange middager og annet.
Denne chutneyen er både søt og krydret.

Bildet er lånt fra Bama.
Visste du at plommer er rike på C-vitamin og magnesium?

600 gram plommer eller mer (oppskriften kan dobles, triples eller halveres)
1 eple i små terninger (1/2x1/2 cm)
2 ss olivenolje
1 gul løk, finhakket
1 fedd hvitløk, presset
1/2 ts spisskummen
1/2 ts kinesisk 5 krydder
6 ss honning
2 ss vineddik (jeg brukte rødvinseddik)
Saften av 1/2 sitron

Ha olivenolje i en kjele, varm opp til middels og tilsett løken. La løken surre i ca 10 min mens du rører om av og til. Løken skal ikke ta farge, bare bli blank og myk.
Ha i 5 krydderet, spisskummen, eddiken, sitronen og  honningen og la surre 2 minutter til.
Tilsett plommene, du trenger ikke ta ut steinene på forhånd. De kan fiskes ut med skje når de løser seg opp. La dette småkoke i 25 minutter og tilsett epleterningene. La småkoke i 5 minutter til. Har ikke chutneyen tyknet, la det koke litt til.
Ha over på steriliserte, varme syltetøyglass. Er glassene kalde, vil de sprekke når den varme chutneyen helles i.
Har du gamle syltetøyglass med vakuumlokk, settes lokket på mens det er varmt. Da blir det vakuumert.
Avkjøl på benken og oppbevar i kjøleskapet i inntil 1 måned. Har du laget en ekstra stor porsjon, ha chutneyen i lufttette plastbokser i syltetøystørrelse og legg i fryseren når chutneyen er avkjølt.




tirsdag 14. april 2015

Hoisinsaus - uten sukker

Bildet er lånt herfra. Der finner du en oppskrift på fristende Hoisin Shrimp
Det er mye sukker i Hoisinsaus....

Her er innholdsfortegnelsen på Kikkoman sin Hoisin Sauce:
"SUGAR, WATER, MISO (WATER, SOYBEANS, RICE, SALT), PLUM PUREE, SOY SAUCE (WATER, WHEAT, SOYBEANS, SALT), GARLIC, CARAMEL COLOR, MODIFIED FOOD STARCH, FERMENTED WHEAT PROTEIN, VINEGAR, SALT, SPICES, XANTHAN GUM, CITRIC ACID."

Og her ser du hvor mye sukker det er i en "serving" dvs porsjon:
nutrition image
Det er nesten halvparten sukker. Og i tillegg inneholder den hvete fra soyasausen og fermentert hveteprotein. Dvs mye som ikke tåles her i huset.

Hoisinsaus brukes ofte til marinader, i sauser, til glasering av kjøtt, til grilling og ofte i mindre mengder, men har man cøliaki eller ikke tåler sukker, er det best å lage sin egen. 

Her er en Paleo-oppskrift. Om du vil bruke litt miso i sausen, pass på at den er glutenfri. Miso er fermentert soya og ris. Les om det her på vegetarbloggen

Paleo-hoisinsaus:

Saften av 2 appelsiner
1 hvitløksfedd, finhakket eller presset
2 ss revet ingefær
2 ss honning
10 ss tamarisaus (glutenfri fermentert soyasaus), coconut aminos eller Braggs Liquid Aminos
1 ts kinesisk 5-krydder (fås på innvandrerbutikker eller her)
2 ts sesamolje
2 ts tomatpuré

Ha alle ingrediensene i en liten kjele, kok opp på middels varme og la småkoke på svak varme 10-15 minutter. Rør om av og til.
Avkjøl og ha på lufttett glass. Oppbevares i kjøleskap inntil 2 uker, eller frys ned småporsjoner som du tar opp etterhvert.



lørdag 11. april 2015

Kje-leverpostei

Bilderesultat for liver pate
bildet er lånt av BBC
Jeg har vært så heldig å få tak i lever av kje, du vet geitebarnet. Både kjøttet og leveren til kje har en mild, fantastisk god smak. Hos Rå Smak i Asker der jeg jobber litt, har de kje-kjøtt og lever fra lykkelige dyr, i tilleg til kjøtt fra andre lykkelige dyr som kastratokse som har fått beitet ute i motsetning til ukastrerte okser. Du får også kjøpt kraftbein der, og kraft kokes også i butikken og sender herlige dufter ut i sentrum av Asker. Jeg reklamerer nok mye for denne fantastiske butikken, men jeg syns det er så bra at den finnes. Her er det sporbarhet i alle varer og fokus på dyrevelferd er like viktig for de som driver butikken som for mange av kundene som handler der.

Anyway, jeg hadde som sagt kjøpt kjelever for å lage leverpostei, lagt den i fryseren og glemt den litt. Tenkte egentlig at å lage leverpostei var skikkelig innviklet så det fikk vente til jeg hadde en dag helt uten gjøremål. DUH! Når?
Men så hadde noen  vært i fryseren og tatt ut posen med lever for å finne noe som lå under der et sted. Jeg har ikke akkurat en fryser der alt er lagt i system, så for å finne noe må den ofte endevendes. Denne personen hadde glemt å legge på plass posen med lever igjen, så når mannen i huset et par dager etter kom og lurte på hva dette var... en pose med vakuumpakket kjøtt, det var da vel ikke indrefilet som hadde ligget og tint et par dager??? Kunne trygt berolige han om at dette bare var lever, men den ser veldig ut som  kalv indrefilet, siden den er så lys i fargen ;-D
Måtte google litt, da for å finne oppskrift. (Jeg har hyllemeter med kokebøker, men jeg bruker dem ikke. Det er jo så mye lettere å google seg fram til det man vil lag. Er ikke det idiotisk?)

Jeg fant en fin på Fra Jord Til Bord som er drevet av blogger Gry Hammer, en klok dame som skriver mye om tradisjonskost og hvor bra dette er for kroppen.
Jeg har justert oppskriften litt med alternativer til smør eller ghee, siden ikke all tåler dette.
Og å lage leverpostei er slettes ikke innviklet eller vanskelig. Tenk at jeg ikke har gjort dette før? Nå dufter det herlig her i huset mens jeg sitter og skriver. Kjeleveren er mye mildere på smak enn okselever, så jeg tror denne skal falle i smak for stor og liten.
(OMG! Denne kan anbefales! Fantastisk god på smak og tekstur!!!! Nå har jeg spist en frøknekkebrødskive med lunken leverpostei. Mmmmmm!!!!! Løp og kjøp kjelever!)

1 kg lever av kje. Får du ikke tak i det, kan du bruke okselever, kyllinglever el.a.
1 medium stor løk i skiver
4-5 fedd hvitløk grovhakket
1 pakke bacon, ca 130-140 g skåret i strimler
150 g smør/ghee/raffinert kokosolje/margarin. (ghee er klaret smør, dvs at det er kokt til proteinene ligger på bunn, siles og brukes til steking. Noen melkeallergikere kan tåle dette, men ikke alle)
1 ts kanel, ceylonkanelen er den ekte, den inneholder mindre kumarin enn cassiakanelen.
2 ts himalayasalt eller annen mineralsalt
2 cm finrevet ingefær
2 egg
1 ss potetmel eller arrowrot
1 ss glutenfri soyasaus eller tamarisaus (fermentert, glutenfri soyasaus)

Stek bacon i smør/olje til den begynner å bli sprø, tilsett løk og stek litt til den er fin og blank. Tilsett hvitløken tilslutt i bacon/løkmiksen og stek et par minutter til. Pass på at hvitløken ikke blir brent. 
Skyll og rens leveren for evt hinner og annet rusk. Skjær den i store biter.
Ha lever, kanel, salt, egg, mel, tamari og ingefær i en foodprocessor med knivblad. Kjør til jevn masse. Ha i baconmiksen og kjør til det er godt blandet og en så jevn masse som mulig. 
Hell dette over i bakepapirkledt brødform (jeg brukte 2 former, en liten (7,5 dl) og en enda mindre (5 dl))
Stekes i vannbad midt i ovnen ved 160 grader ca 50-60 minutter. Er du usikker på om den er ferrdig, stikk en kakenål midt i. Kjøttsaften som kommer ut skal være klar.
La leverposteien stå i formen i minst 10 minutter før du deler den i skiver. Eller la den avkjøle helt hvis du vil det. 
Server på grovt glutenfritt brød med sylteagurk eller rødbeter :)

onsdag 28. januar 2015

Enkel melkefri karamellsaus - (Paleo og glutenfri)

Jeg kan tenke meg at det er omtrent uendelige bruksmuligheter med denne karamellsausen. Tenk deg denne til banan-is, eller som topping til donuts eller cupcakes, til vafler, eplekake eller til fruktdip.
http://theheritagecook.com/wp-content/uploads/2010/08/Pouring-Caramel-Sauce-iStock.jpg
 

Karamellsaus

Ca 2 dl kokoskrem (det som er i toppen av kokosmelkboksen etter at den har stått kaldt, pass på at du bruker helfet kokosmelk, kokosmelk light funker ikke)
1 dl honning
0,5 dl kokossukker
1/4-1/2 ts salt
2 ss ghee, kokosolje eller shortening (shortening er palmefett med eller uten kokosolje som ofte brukes i kaker og frosting. De fra iHerb inneholder ikke transfett)
1 ss vaniljeekstrakt

Ha kokoskrem, honning, kokossukker og salt i en kjele. Kok opp på svak varme og la det småputre ca 10 min.
Ta kjelen av varmen og rør inn ghee/kokosolje og vaniljeekstrakt. 
Sausen er ganske mørk, men vil bli lysere når den avkjøles.
Ha over på lufttett glass og avkjøl helt før du setter det i kjøleskapet. 
Rør om før du skal bruke sausen.


 
 

søndag 14. september 2014

Squoost - eller paleo "ost"

Ved en tilfeldighet fant jeg denne oppskriften  og ble veldig nysgjerrig på hvordan dette gikk an.
"Ost" laget av squash, er det mulig?
Visstnok er det tilfelle. Måtte jo selvfølgelig prøve dette selv. Har jo squash i hagen, og flere måter å bruke dem på er jo helt supert.
Denne "osten" inneholder verken nøtter eller meieriprodukter. Fin måte å få i seg gelatin på, som jo er vanvittig sunt. Pass på at du bruker gelatin fra gressetende kyr, hvis du da ikke koker kraft selv slik som dyktige Gry fra bloggen Fra Jord Til Bord.
Jeg hadde ikke næringsgjær, men vil nok bruke det neste gang. Osten ser faktisk veldig bra ut. :-)


5 dl squash skrelt og delt i skiver
1 dl vann
2 ss kokosolje
1 ts sitronsaft
2 ss næringsgjær eller nutritional yeast (kan sløyfes, men gir mer osteaktig smak og gulere farge)
3 ss gelatinpulver (jeg brukte dette)
1/2-1 ts salt, gjerne himalayasalt

Ha squashbitene og vannet i en kjele. Kok opp og la koke 5 minutter under lokk. Hell av vannet, ha squashen i blender sammen med kokosoje og sitronsaft. Blend til en glatt masse, ha i gelatinpulver og salt mens blenderen går. Blend til alt er blandet. Hell i en liten form og sett i kjøleskapet i 2 timer.
Skjær passe store skiver og ha på paleobrød, knekkebrød, pizza eller hva du måtte ønske.


torsdag 21. august 2014

Buljong av Boletus Edilus - eller steinsopp, da :)

Hurra! Det er steinsopp-år! Varmen vi har hatt i sommer kombinert med regnet som har bøttet ned den siste tiden er akkurat riktig kombinasjon for at steinsoppen skal titte fram i rikelige mengder.
For 8 år siden plukket jeg kurver fulle av deilig steinsopp. Steinsoppen er kongen av sopp, synes jeg.
Da jeg nå leste at skogen begynner å fylles med steinsopp, måtte jeg ut en liten tur. Kroppen min er lite samarbeidsvillig, så jeg klarte bare en liten tur, men når man kommer hjem med slik fangst etter å stoppet kun 3 steder (som er mine hemmelige soppsteder ;)   ) da blir jeg glad:

Den kjedelige jobben er å rense soppen. Jeg er veldig pirkete, for steinsoppen er ofte markspist. Markene er små og hvite med svart hode, så de kan være litt vanskelig å få øye på. Marken er om mulig enda mer glad i steinsoppen enn det vi er :-)
Denne gangen var det faktisk ganske mye som ikke var markspist, særlig av de minste soppene. Det er lurt å ikke vente med å plukke unge eksemplarer fordi man vil ha de større. Da er sjansen for at marken har kommet deg i forkjøpet stor.
Jeg googlet "å tørke steinsopp med mark i" , fordi jeg syns det er veldig trist å måtte kaste all steinsopp som har markhull. Det jeg fant ut var at marken vil trekke seg ut av skivet sopp som tørkes for å overleve (som de jo ikke gjør når de ramler ned i bunnen av tørkemaskinen)
Så stekte jeg de fine, rensede steinsoppene uten markhull, skivet opp stilker som var markspist i ganske tynne skiver (og prøvde å se mot lyset for å se om det var noen mark der, noen er det sikkert der allikevel) og tørket det i tørkemaskin. (du kan tørke på svak varme i stekeovnen med ovnsdøren på gløtt hvis du ikke har dehydrator)
Tilslutt tok jeg alt avskjær (svampen på undersiden av sopphatten (den fjerner jeg på eldre steinsopp, for jeg syns den blir slimete) og stilker som var mer markspist ) og lagde en smakfull buljong av dette.
Slapp av, jeg har silt dette flere ganger for å ikke risikere å få mark i den ferdige buljongen. Det går også an å bruke et osteklede for å sile det ekstra nøye.

Jeg googlet også steinsoppbuljong, men det var ikke så mange oppskrifter å finne, så da fant jeg på en sjæl, da.

Du kan fint bruke annen sopp og lage buljong også.
Deilig, fyldig buljong av steinsopp!

Steinsoppbuljong

3-4 dl steinsopp i biter (eller avskjær)
2-3 ss smør, olje eller ghee
1 gul løk
2 gulrøtter
3-4 fedd hvitløk
litt urtesalt, eller vanlig salt. Jeg brukte dette
noen pepperkorn
6-7 dl vann
bittelitt Umamipaste (kan sløyfes hvis du ikke har det. Det er en naturlig smaksforsterker. Jeg har kjøpt min på Rå Smak i Asker)

Brun soppbiter, løk og hvitløk på middels varme i en gryte. Ha i gulrøtter i biter. Tilsett salt, pepperkorn, vann og evt Umamipaste. Kok opp og la det koke inn til det tykner. Det blir redusert ganske mye 
Sil av. Avkjøl og hell over et isterningsbrett og frys ned, eller hell på glass som oppbevares i kjøleskap. Holdbar i kjøleskapet ca en uke.


mandag 11. august 2014

Paleo eplemos


Jeg fikk en pose med nedfallsepler (og litt nedristede epler), og slik frukt må brukes ganske fort siden de ikke holder så lenge (les månedsvis) som besprøytede epler.
Jeg lagde da en paleo eplekake og en apfelstrudel-liknende sak. Oppskrift kommer sannsynlig etterhvert når jeg klarer å få resultatet jeg vil ha.
Resten av eplene ble til deilig eplemos, paleovennlig og blodsukkervennlig. De skal brukes til tilslørte bondepiker, pålegg, fyll til paier osv. Om eplene er stygge spiller ingen rolle. Jeg skjærer bort det verste, om de er litt brune og myke.
Det er faktisk mindre sukker i eplemos kjøpt i butikk enn syltetøy.  Nora sin eplemos inneholder 27 g sukker pr 100 gram, men å lage egen eplemos er fantastisk enkelt, så hvorfor kjøpe noe som du kan lage selv og dessuten sunnere?
Denne oppskriften inneholder ingen mål, for smaken på eplemosen er avhengig av hvor søte eplene er og hvor søtt du liker å ha eplemosen. Selv brukte jeg litt honning, fordi det var ganske syrlige epler.
Kanel er med på å stabilisere blodsukkeret, og gir i tillegg en ekstra god smak på eplemosen.

Epler
Litt vann
Sitron
Evt honning
Kanel

Skrell eplene og ta ut kjernehuset. Eller skjær rundt kjernehuset. Del i biter. Jeg liker å ha litt biter i eplemosen, men hvis du vil ha skikkelig mosete mos, kan du dele i mindre biter.
Ha de over i en kjele med litt vann. Et par dl til 2-3 liter epler er nok. Det er mest for at det ikke skal svi seg. Når eplene blir varmet opp, blir de myke og går i oppløsning. 
Ha over saften fra sitron. 1/2 sitron brukte jeg til en full kjele på 3 liter.
Kok opp og la koke i 15 minutter eller til det er eplemoskonsistens. Den er ganske tynn, men vil tykne bittelitt når det avkjøles. 
Smak til med evt honning og kanel. 
Ha mosen på rene, varme syltetøyglass hvis du har dette liggende. Skru lokket til. Når mosen blir avkjølt, vil lokkene forsegles, dvs tutten oppå lokket går ned igjen. 

(Klippet fra wikipedia)
Sylting er en konserveringsmetode for matvarer. Den er spesielt brukt til fruktbær oggrønnsaker. Frukt og bær har et naturlig innhold av sukker og pektin som er viktig for et godt resultat, bl.a god smak og fyldig konsistens. Dersom råvarene har lavt naturlig innhold, kan pektin og sukker tilsettes under tilberedningen.
Koking er viktig for å bryte ned gjær- og muggsopper og andre mikroorganismer. Like fullt skal koketiden være kort for at råvarene ikke skal koke i stykker. Koking reduserer også råvarens vitamininnhold.
Ferdigkokt masse fylles i varme, steriliserte glass som forsegles (Norgesglass). Deretter er rask avkjøling viktig for at ikke nye mikroorganismer skal få utvikle seg. Ved nedkjøling vil innholdet i uskadde glass med forsegling og lokk få mindre volum slik at inneholder får undertrykk og blir hermetisk forseglet.

onsdag 30. juli 2014

Paleo mandelhummus

Det har vært en lang stund siden siste innlegg. Grunnen til det er at jeg har begynt å prøve meg litt ut i jobb. Jeg har fått lov til å ha arbeidspraksis på butikken Rå Smak, en fantastisk butikk med utvalg av økologisk kjøtt, upasteurisert ost fra økologisk melk, smoothies, olivenoljer, pasta, mel og masse annet herlig. Det meste økologisk, sporbart og med kvalitet som de står for, fordi de har vært rundt og besøkt stedene de har fått produktene fra. Jeg syns det er fantastisk gøy å prøve meg ut på et sted som er opptatt av akkurat det samme som jeg, men det tar mye energi. Da har bloggen fått stå på stedet hvil i noen måneder.
Men nå syns jeg at jeg fikk ta meg selv i nakken og legge ut en oppskrift for å prøve å komme i gang igjen.
Har ikke vært superflink til å leve paleoistisk 100% i disse månedene, og det må jeg gjøre noe med.
Jeg tror aldri at jeg vil klare 100%, for jeg er for glad i ost og et vinglass nå og da.

Jeg har lastet ned en dullion gratis kokebøker fra AmazonKindle, og det er mange gode bøker, noen ikke fullt så gode og noen få ubrukelige. Her er ihvertfall en oppskrift jeg kunne tenke meg å prøve ut.
Vanlig hummus lages med kikerter, og det er ikke paleo.

1 dl smuttede mandler
2 ss tahini (pasta av sesamfrø)
4 ss olivenolje
0,5 dl vann
Juice av 1 sitron
1 hvitløksfedd
1 ts salt
1/2 ts malt pepper. 

Ha alle ingrediensene i en foodprocessor og puls til massen får konsistens som vanlig hummus. Den skal være ganske jevn, men fortsatt tykk.
Brukes til paleo tortillas, som dip til grønnsaker, til blomkålris og til andre herligheter. 

fredag 16. mai 2014

Paleo tortillas - steialderlomper - huleboerlefser :-)

Jeg lagde tortillas i paleostil, og de var skikkelig vellykket.
Siden de ble så bra må jeg jo dele det med dere. Oppskriften her er på slump og hump, fordi det er ofte slik jeg lager mat. Ok, da, nesten alltid. Jeg klarer sjelden å holde meg helt til oppskriftene. Og disse tortillasene ble til mens jeg mikset litt av ditt med datt.

ca mål er da:
2 egg
1 dl vann 
2-3 ss olivenolje
2-3 dl tapiokamel
1 ts salt

Visp eggene, tilsett vann, salt og tapiokamelet litt etter litt. Visp godt, for det kan klumpe seg. Røren er ganske tynn, som en crepes-røre.
Ha i olivenoljen til slutt. 
Stek tynne tortillas i stekepanne på middels varme. La de steke noen minutter på hver side. 
Eller gjør som jeg: stek i pannekakejern.
Jeg har en sånn:

Den steker på begge sider sider samtidig.
Fyll tortillasene med tacoingredienser, fisk, fugl eller det du vil.
Mine fylte jeg med dette:
Fylt med kyllingfilet i biter, ruccola, tomat, rødløk og brie. For melkefri versjon, dropp brien. Her er det også godt med guacamole :-)

torsdag 24. april 2014

Lag kombucha-scoby fra butikkjøpt kombucha

Jeg har lenge vært nysgjerrig på kombucha, denne sprudlende teen som så mange snakker om, men jeg har ikke klart å få tak i scobyen som man trenger for å lage kombucha selv. Jeg vet at man kan finne dette på forskjellige facebooksider og på forum, men jeg som er en liten forskerspire ville se om det gikk an å få til å lage en scoby selv, så da måtte jeg jo bare prøve.
Jeg kjøpte denne. Den kostet under 5$ på iHerb. Den er gått ut av sortimentet, men de har flere typer.
Jeg har ikke kommet så langt i prosessen at jeg har smakt på teen, for først må jeg jo ha en scoby, og så må jeg lage kombucha.

Kort fortalt er kombucha-te en syrlig fermentert drikk med naturlig kullsyre som inneholder en rekke bakterier som skal være nyttige for kropp og sjel. Den har røtter fra Kina og kan spores tilbake flere hundre år før kristus.
For å lage kombucha trenger du en scoby (Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeast) Det er en geléaktig flat kake som dannes på toppen av teen når den har stått noen uker. Kaken er en kultur av gjær og bakterier. Denne skal legges i ny te som er sukret (bakteriene og gjærsoppen spiser opp sukkeret) og etter noen uker dannes en ny scoby, slik at du nå har 2 stk. Etterhvert kan du begynne å gi scobyer videre fordi du har for mange. Men så langt har jo ikke jeg kommet. Nå er jeg i startfasen av å lage min egen kombucha.
Jeg har fått en bitteliten scoby fra teen jeg la over i et lite glass.
Kombucha in the making. Ikke så lett å se, men på toppen flyter det en 1/2-1 cm tykk scoby.
Her er det nye hjemmet til min bittelille scoby.

I et større glass hadde jeg en blanding av kombuchaen og ny te med sukker. Den har ikke blitt så tykk enda, bare en mm, men det skjer noe der også.
I det store glasset hadde scobyen hengt seg litt fast i kanten av glasset. Den er ganske tørr på toppen, men jeg dyttet den ned i glasset igjen, så jeg gir den noen dager/uker til.

Slik det ser ut, så er det den konsentrerte teen fra flasken som har gitt den tykkeste scobyen. 
Enkelt og greit, bare helle teen over i et glass som er rent, helst sterilisert. Pass på å vaske hender i varmt vann, IKKE bruk antibakteriell såpe, da det kan skade bakteriene. Ha et klede over slik at luft kommer til, men med små nok hull til at støv og skit ikke kommer inn i glasset. 

(I det andre, større glasset hadde jeg te av 4 teposer 6 ss te og 1/2 liter kokt vann. Jeg lot teen trekke i 30 minutter og rørte rundt med en treskje. Ikke bruke metall. Når teen var avkjølt til romtemperatur, helte jeg over 3/4 av flasken (brukte den siste 1/4 til den bittelille) Hadde på klede og festet en strikk rundt toppen av glasset.)

Sett det et lunt og halvmørkt sted (jeg satte glassene på toppen av langskapet på badet, etter at de hadde stått på kjøkkenbenken et par ukers tid, og lite hadde skjedd. Da trivdes babyene mine bedre.)
Etter ti til tjue dager bør du se at det har dannet seg en scoby på toppen, i bunnen eller midt i mellom. Hvis ikke, kan du la det stå enda lenger.
Så langt har jeg kommet nå. Jeg har laget klar en ny te som jeg skal legge scobyen og resten av væsken fra det lille glasset i.
Dette er spennende!

Her er en ganske omstendig forklaring på hvordan det kan lages, men mange gode tips.


mandag 23. januar 2012

Schtilig! Bloggen er anbefalt i K.K!


I det siste nummeret av KK er det et 50 siders bilag om kropp og helse. Der er det 9 livsstilsblogger som blir anbefalt, og én av de er min! :-)
De andre bloggene som anbefales er: cathrineslilleboble.blogg.no, sunnhet.wordpress.com, matibergen.wordpress.com, sunnfamilie.net, siljaifarta.blogspot.com, lillianstrenings.blogg.no, kunnskapsriktrening.blogg.no og min-middag.blogspot.com
En journalist kontaktet meg for mange måneder siden og ba meg skrive litt om meg selv og bloggen. Jeg trodde ikke det ble noe av siden det var så lenge siden, men matibergen.wordpress.com hadde innlegg og det idag og da måtte jeg ut og kjøpe KK jeg også for å se om jeg var med :-)

søndag 15. mai 2011

Buckwheaties

Denne oppskriften har jeg hentet fra kokeboken Jessica's Raw chocolate recipes

Bildet er lånt, fordi telefonen min ville ikke sende bildet mitt.
Buckewheaties kan lages i større porsjoner og oppbevares i luft-tett boks. De er nyttige å ha tilgjengelig, da de gir en fantastisk "krunsj" i mange oppskrifter. De kan brukes som strø over iskrem, eller brukes i kakedeig, sjokolade, frokostblandinger, som kakepynt eller bare som snack.

Gir 1 kg.
Utstyr: Trådsil, bolle og  dehydrator. Har du ikke dehydrator, kan du tørke dette i ovnen på 50 grader med en tresleiv i dørsprekken på ovnen for å slippe fuktigheten ut.
1 kg hel bokhvete
Vann i bollen.
Hell bokhveten over i en stor trådsil. Sett trådsilen over kanten på bollen og fyll på vann slik at bokhveten dekkes. Bløtlegg i 2-4 timer.
Etter endt bløtlegging hever du silen og lar bokhveten renne av seg i silen (bløtleggingsvannet er rosa og har en tykkere konistens)
I avrenningsfasen kan det dukke opp små spirer, de skal ikke bli lenger enn halve lengden på bokhvetefrøet, da de kan bli bitre.
La de renne av seg i fra 1 time til over natten, men ikke lenger.
Hell frøene over på platene til dehydratoren eller på en bakepapirkledt bakeplate i en tynt lag.
Tørk på 40,5 grader i 8-12 timer. ( i ovn ved 50 grader med ovnsdøren på gløtt)
Frøene skal være helt tørre.
Helles over i en luft-tett boks eller glass.

mandag 21. februar 2011

Hjemmelaget play-doh




Dette er ikke akkurat mat, men tenkte jeg skulle ta den med allikevel, siden mange av de vanlige plastelinaene inneholder hvetemel.



2 1/2 dl fint hvitt rismel

2 1/2 dl potetmel
2 1/2 dl salt
5 dl  varmt vann
2 ss rapsolje
1 ss kremortartari kan kjøpes på apoteket (gir bedre elastisitet)

Farge




Bland alle ingredienser i en kjele. Varm opp og la deigen stå på lav varme mens du rører i 3 minutter eller til det lett kan bli til en ball. Kjøl deretter deigen helt ned. Oppevar deigen i kjøleskap i en luftett ziplock pose.


Hvis deigen blir for klissete, trenger den å koke litt lenger. Fortsett å røre til deigen er tørr og føles som Play-doh.