tirsdag 1. september 2015

Paleo plomme- og eplechutney

Jeg var så heldig at jeg fikk plukke så mye plommer jeg ville hos hyttenaboen. Det var små, røde, søte plommer. Og jeg plukket alt for mye....
Godt modne plommer har jo begrenset holdbarhet, så jeg måtte bruke de til noe.
Plommesyltetøy har jeg laget tidligere uten stor suksess, så jeg ville lage noe nytt.
Plomme og eplechutney er jo godt tilbehør til mange middager og annet.
Denne chutneyen er både søt og krydret.

Bildet er lånt fra Bama.
Visste du at plommer er rike på C-vitamin og magnesium?

600 gram plommer eller mer (oppskriften kan dobles, triples eller halveres)
1 eple i små terninger (1/2x1/2 cm)
2 ss olivenolje
1 gul løk, finhakket
1 fedd hvitløk, presset
1/2 ts spisskummen
1/2 ts kinesisk 5 krydder
6 ss honning
2 ss vineddik (jeg brukte rødvinseddik)
Saften av 1/2 sitron

Ha olivenolje i en kjele, varm opp til middels og tilsett løken. La løken surre i ca 10 min mens du rører om av og til. Løken skal ikke ta farge, bare bli blank og myk.
Ha i 5 krydderet, spisskummen, eddiken, sitronen og  honningen og la surre 2 minutter til.
Tilsett plommene, du trenger ikke ta ut steinene på forhånd. De kan fiskes ut med skje når de løser seg opp. La dette småkoke i 25 minutter og tilsett epleterningene. La småkoke i 5 minutter til. Har ikke chutneyen tyknet, la det koke litt til.
Ha over på steriliserte, varme syltetøyglass. Er glassene kalde, vil de sprekke når den varme chutneyen helles i.
Har du gamle syltetøyglass med vakuumlokk, settes lokket på mens det er varmt. Da blir det vakuumert.
Avkjøl på benken og oppbevar i kjøleskapet i inntil 1 måned. Har du laget en ekstra stor porsjon, ha chutneyen i lufttette plastbokser i syltetøystørrelse og legg i fryseren når chutneyen er avkjølt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.