søndag 11. oktober 2015

Glutenfrie frøknekkebrød - lavkarbo, paleo, FODMAP (i mindre mengder)

Disse knekkebrødene er utrolig gode. De er sprø, sunne og veldig enkle å lage. Jeg har laget uendelige typer av frøknekkebrød, men det var først da jeg knakk koden for å få de til å henge godt sammen jeg ble ordentlig fornøyd.
Hemmeligheten er å bruke fiberhusk og kokende vann slik at det dannes gelé umiddelbart. Men man må røre hele tiden for at det ikke skal dannes geleklumper av fiberhusk som ikke ser så delikat ut. Tror ikke det gjør noe for det endelige resultatet, for dette skrumper jo inn og tørker.
Her tilsettes frø etter smak og ønske. Jeg bruker denne blandingen:

Helfrøknekkebrød.
Til ca 4-5 hele brett avhengig av hvor tynne du vil ha de:

3-4 dl solsikkefrø
2-3 dl gresskarfrø
2-3 dl sesamfrø
1 dl chiafrø
3-4 dl linfrø
2 ss fiberhusk
1 ts salt
ca 1 liter kokende vann.

Ha frøene, fiberhusk og salt i en bakebolle. Bland godt. Hell vannet over bollen mens du hele tiden rører. La det svelle noen minutter. I tillegg til fiberhusk, vil også linfrø og chiafrø danne gelé. Blandingen skal bli en ganske tykk grøt.
Legg bakepapir på ovnsbrettene og smør passe mengde av blandingen på hvert brett med en slikkepott slik at du kommer ut til kantene. Jeg pleier å ha mine knekkebrød litt over 1/2 cm tykke. De vil bli tynnere etter hvert som massen tørker. Er det litt geléklumper av fiberhusk, kan du "hakke" de litt opp med slikkepotten.
Rut opp så store du vil ha knekkebrødene med en pizzaskjærer eller lignende.
Stek flere brett i ovnen samtidig på varmluft 150 grader, men bytt om på plasseringen av og til. Samtidig får du sluppet ut litt fuktighet av stekeovnen hver gang du bytter.
Når overflaten på knekkebrødene er tørr, kan du flippe massen på hvert brett over og ta av bakepapiret. senk varmen til ca 100 grader og tørk videre til det er helt tørt.
Ha over på rist, og avkjøl helt før du brekker i skjøten på bitene.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.