onsdag 11. november 2015

Glutenfritt halvgrovt brød

Jeg eksprerimenterer litt med oppskriften på brød om dagen.
Jeg har laget italiensk landbrød, linfrøbrød og nå et halvgrovt brød.
Denne gangen hadde jeg også olje og mer salt i brødet, siden jeg syns smaken blir bedre med mer salt.

Oppskriften er til 2 stooore brød, eller du kan halvere og bake ett stooort brød :)
Melmengden er avhengig av meltypen du bruker. Alle rismeltyper, bokhvetemeltyper osv er ikke like, så begynn med mengden jeg har i oppskriften, og elt evt inn mer til du er fornøyd med konsistensen.

1,2 l lunkent vann (vil du langtidsheve, som feks over natten, bruker du kaldt vann)
1 1/2 dl havregryn
1 dl fibrex
4 toppede ss fiberhusk (kjøpes ekstra billig her)
3 ss honning
1 1/2 ss tørrgjær (vil du langtidsheve, kan mengden gjær halveres)

2 dl sorghum eller bokhvetemel
1 dl tapioka
1 1/2 dl potetmel
4-5 dl rismel
3 ss olivenolje
2 ts xanthangum (kjøpes billig her)
2 ts bakepulver
2 ss salt

Ha vann, havregryn, fibrex og husk i bakebollen. Bruk gjerne en visp for å vispe massen jevn, ellers kan fiberhusken lett klumpe seg.
Tilsett gjær og honning. La dette stå i 10-15 minutter slik at gjæren settes i gang.

Bland alt det tørre i en bolle og ha i litt etter litt i bakebollen mens maskinen går på lav hastighet. Ha i olivenoljen tilslutt. Øk hastigheten til middels og la maskinen jobbe 5-7 minutter.
Ha deigen over på melet bakematte eller benkeplaten. Del den i to. Elt evt inn mer rismel og bokhvetemel håndfull om gangen. Jeg pleier å bake inn minst et par-tre dl med mer mel. Deigen skal være myk og smidig, og ikke klistre seg til lett melete hender.
Forme til brød som forklart og vist med snutt på italiensk landbrød.
Snitt brødene med en skarp kniv ca 1 cm ned i deigen.
Legg på bakepapir og legg plastfolie over brødet.
La heve på et lunt sted til dobbelt størrelse. Sett ovnen på 250 grader, gjerne med pizzastein i.
Har du ikke pizzastein, kan du bruke en bakeplate. Hovedsaken er at det skal varmes opp inne i ovnen. Når ovnen er varm nok, skyver du brødene inn på pizzasteinen/bakeplaten.
Her er det veldig greit med en pizzaspade. Jeg har kjøpt min på Rafens
Sleng en skvett (1 dl) vann i bunnen av ovnen og lukk raskt igjen døren. Senk varmen til 210 grader og stek i 1 time.
Ta brødet ut og avkjøl heeeeeelt på rist før du skjærer i det. På den måten blir brødet mindre "klissete".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.