fredag 13. november 2015

Premium glutenfritt bokhvetebrød med chiafrø og teffmel


I min søken etter gode oppskrifter fant jeg idag på denne oppskriften. Jeg lagde den litt etter noe jeg fant på nettet. Og hvorfor reise til USA for å kjøpe melblanding når man kan lage sin egen?
Jeg lagde 2 brød av denne oppskriften, men stekte ikke begge samtidig.
Det første stekte jeg etter heving til dobbelt størrelse det andre fikk utvikle smaken ekstra, samtidig som det ble lettere fordøyelig ved å heve natten over.
Dette brødet har ekstra mye godt i seg for kroppen, både bokhvete, teff, chiafrø og gresskarfrø. Det er søtet med melasse. Det gir en herlig mørk farge på brødet, og er sunnere enn sukker. Melasse er det "restavfallet" som blir igjen når sukker produseres, det inneholder vitaminer og mineraler som sukker ikke inneholder. Brukes faktisk mye i dyrefôr. Jeg kjøper økologisk melasse på iHerb.


Til 2 stoore brød trenger du:

1,2 liter vann, fingervarmt hvis du skal bake snart, kaldt hvis du vil langtidsheve.
4 toppede ss fiberhusk
1 1/2 dl gresskarfrø
1/2 dl chiafrø
2 ss melasse
2 ss tørrgjær (bruk halvparten ved langtidsheving)

5 dl bokhvetemel
2 dl teffmel
1 dl potetmel
3 dl tapiokamel
2 ts xathangum
2 ts bakepulver
2 ss salt

Kjør gresskarfrø og chiafrø raskt i en blender. De skal bare grovhakkes.
Ha vann, fiberhusk, melasse, gjær og frø i en bakebolle. Visp raskt sammen med en håndvisp slik at fiberhusken ikke klumper seg.
La massen stå i 15 minutter slik at gjæren settes igang.

Bland sammen alt det tørre i en annen bolle og tilsett dl for dl i bakebollen mens maskinen går på sakte hastighet.
Når du har hatt i alt, lar du maskinen jobbe på middels hastighet i 3-5 minutter.
Ha deigen over på melet bakematte eller benkeplate.
Del deigen i 2. Arbeid evt inn litt mer bokhvetemel. Deigen skal være myk og smidig, men ikke sige raskt sammen når du former til runde brød.
Når du har formet til runde brød, snurrer du brødemnene på melet bakematte/benkeplate slik at deigen strammes.
Det er også forklart i landbrødoppskriften min.
Ha brødemnene i hevekurver hvis du har det, eller la de heve under en bakebolle lagt over brødemnene. Jeg anbefaler virkelig å gå til innkjøp av hevekurver. De lar brødene holde godt på formen, for under hevingen vil deigen blir fastere.
Vil du heve natten over, legger du brødemnet inne i en stor plastpose. På den måten forhindrer du at det tørker ut.
La heve til dobbelt størrelse. Hvelv brødemnene over på bakepapir og snitt med en skarp kniv.
Settes inn i forvarmet ovn på 250 grader, helst med en pizzastein i ovnen. Kan kjøpes her.
Den varme pizzasteinen gjør at skorpen under brødet øyeblikkelig blir lukket slik at brødet ikke siger utover under steking.
Sleng en dl kaldt vann  i bunnen av ovnen og lukk raskt igjen døren.
Senk temperaturen til 210 grader og stek i 1 time.
Ta brødet ut og avkjøl HELT på rist før du skjærer i det.

Om du lager dette brødet blir jeg veldig glad for en tilbakemelding. 
Legg gjerne ut bilder med taggen #glutenfrittnaturligvis.

Følg meg også gjerne på instagram: glutenfritt_naturligvis

4 kommentarer:

  1. Hei :) har lyst til å bake dette brødet, men kan egentlig ikke ha for mye fiber. Hva kan jg bruke i steden for teff mel? ris mel? eller bare mer bokhvetemel? eller? :) tusen takk for hjelpen! :) mvh, Claudia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Claudia.
      Jeg ville hatt en blanding av rismel Bokhvetemel og Potetmel 😊

      Slett
  2. Hvis du spirer alle disse frøene først får du i tillegg et supersunt brød.

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.