torsdag 12. mai 2016

Sjokomuffins uten gluten og melk.

Sjokolade Cupcake, Kremfløte, Søt Mat
Jeg har ikke laget disse, men de ble minst like fine. Bildet er lånt fra gratistjenesten Pixabay
Jeg lovet dere en oppskrift på superenkle sjokolademuffins. Disse lagde jeg til kakesalg på RG-konkurranse sist helg. De fikk masse skryt av cøliakere, og det er jo veldig hyggelig. For sukkerfri versjon, bytt ut med sukrin eller kokossukker, og sjokoladesausen med kakao og litt ekstra olje eller rapskokos.
Bilde har jeg ikke, for jeg glemte å ta bilde, så jeg lånte et.
Det er synd, for datteren min pyntet så fint med roser av frosting.

Til 12 muffins i vanlig størrelse trenger du:

2 egg
1 dl rismel
1 dl sukker/sukrin/kokossukker
litt under 1 dl smaksnøytral olje
1,2 dl sjokoladesaus til is. Sjekk at den er uten melk og gluten. Eller smelt 100 g mørk sjokolade. Med sjokoladesaus blir muffinsene superenkle.
2 ts fiberhusk
2 ts bakepulver 
1 ts vaniljeessens eller 1 ss vaniljesukker
en liten klype salt.

Rør sammen de tørre og de våte ingrediensene hver for seg og bland sammen til en glatt røre tilslutt. Klikk røren ut i muffinsformer. Bruk gjerne en isskje for dette. Formene skal fylles rett over halvveis.
Stekes nederst i ovnen ved 180 grader ca 20 minutter. Prøv med en kakenål for å se om de er ferdige.

Til frosting her brukte vi Rapskokos, melis og kakao, som ble vispet luftig med ballongvisp. Rapskokos fungerer utmerket i baking og pynting. Smaken er nøytral og konsistensen på frostingen blir som helt vanlig smørkrem.
Ønsker du sukkerfri frosting, bruk sukrinmelis eller kjør kokossukker i blender til pulver.

Hvis du ikke vil ha "smør"krem kan du lage swiss meringue som du finner oppskrift og fremgangsmåte på her


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.