onsdag 30. mars 2011

Sopp og kyllingrisotto

Jeg har idag funnet ut at man MÅ ikke ha parmesanost i risotto. Det var nesten like godt uten.
Glemte å ta bilde, men legger ut oppskriften allikevel.
Lånte et bilde fra Din Mat
300 g kyllingfilet
2 ts krydderdryss på kyllingfileten (jeg hadde en ferdig blanding kjøpt på innvandrerbutikk)
ca 3-4 dl risottoris
3 ss olivenolje
1 liter varm buljong (jeg brukte 1 terning  soppbuljong og 1 terning kyllingbuljong oppi)
2-3 dl tørket sopp bløtlagt i buljongen.
1/2 purre

Rens og del kyllingfileten i 1 1/2- 2 cm store biter.
Stek kyllingen i 1 ss olje.
Skyll risottorisen i et dørslag for å få bort noe av stivelsen. Varm resten av oljen i en gryte. Hell i risen og rør godt slik at all risen får olje. Hell på buljongen litt om gangen (ca 1dl) og kok inn nesten alt hver gang. Rør hele tiden med en tresleiv. Tilsett den bløtlagte soppen i siste buljongdæsj.
Risen skal få en kremete konsistens.  Hvis det er for lite væske kan mer vann tilsettes. Det er viktig at risen ikke blir for tørr. Tilsett purren og kyllingen på slutten av koketiden. Risen skal være myk, men med en bitteliten kjerne med tyggemotstand.
Krydre med salt og pepper.

Det er vanlig med risotto å steke løk og hvitløk før man tilsetter risen i gryten. Jeg har barn som ikke er så glad i løk, derfor lot jeg det være idag. 
Det er også vanlig å tilsette smør og parmesan på slutten, men det er vanskelig å få tak i erstatninger til parmesan.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.